Hva er et bilabonnement – og kan det lønne seg?
Bilmarkedet er i endring og stadig flere velger nye former for bilhold. Familien Kamal valgte å abonnere på bil. – Et bilabonnement gjør alt enklere, mener de.
Lubabita og Naeem Kamal fra Moss begynte å abonnere på bil for to måneder siden.
– Vi har eid bil på vanlig vis før. Da trenger du egenkapital og kanskje ekstra lån. Det trenger vi ikke med et bilabonnement, sier Lubabita. Etter en kjapp kredittsjekk, kunne de hente bilen og begynne å bruke den med en gang.
– Bilabonnementet gjør alt enklere. Nå betaler vi kun en fast sum hver måned og da er det meste inkludert, forteller hun.
For deg som ikke vil eie så mye
Volvo var først ut med ordningen i Norge. De lanserte bilabonnement høsten 2017 under navnet Care By Volvo. Preben Wilhelmsen, Direktør for forretningsutvikling i Volvo, forteller at interessen vokser – spesielt blant nyetablerte som ikke ønsker å binde opp kapital i en bil.
– Tradisjonelt bilsalg er stadig mindre aktuelt for folk, og vi tror bilabonnement svarer på ønsket om å ikke eie så mye. I stedet kjøper vi oss mobilitet, sier han.
Siden den gang har flere aktører dukket opp på banen, deriblant SHFT, som Santander står bak. De fokuserer også på enkelheten og friheten som ligger i et bilabonnement. Martin Hanche Olsen, produktutvikler i SHFT, sier at SHFT skal være det samme for bil, som det Netflix og Spotify er for film og musikk.
Bertel O. Steen eier bilabonnementtjenesten Fleks. Petter Kjøs Utengen, som er daglig leder, sier i et intervju i Aftenposten at han tror bileierskap i fremtiden vil handle om få og store flåteeiere, og ikke mange private eiere som i dag.
Forskjellen på bilabonnement og leasing
Mange velger også den mer kjente avtaleformen, leasing. De to ordningene ligner, men ved leasing må du betale en startleie, i tillegg til at du har vedlikeholdsplikt på bilen.
Ved å abonnere, betaler du hverken depositum eller etableringsavgift. Det eneste du trenger å tenke på er månedsprisen der alt unntatt drivstoff og bompenger, er inkludert. Avtaletiden er også kortere enn ved en standard leasingavtale.
Bilabonnement opererer med månedsabonnement på 30 dager. Care by Volvo har tre måneders oppsigelsestid etter de 30 første dagene, mens Fleks tilbyr lavere månedspris hvis du binder deg for tre eller seks måneder. SHFT har 30 dagers oppsigelsestid uansett hvor lenge du ønsker å ha bilen.
– Ved leasing binder du også ofte kapital i bilen, mens ved bilabonnement har du lagt til en del tjenester for å forenkle hverdagen, sier Wilhelmsen.
Dette er inkludert i bilabonnementene Care by Volvo, SHFT og Fleks:
- Service, inkl. periodiske kontroller
- Bilforsikring
- Trafikkforsikringsavgift
- Dekkskift
- Dekkhotell
Fleksibelt og enkelt bilhold
Wilhelmsen forteller at mange tenker som familien Kamal og er villige til å betale litt ekstra for fleksibilitet i hverdagen.
– Tjenesten skal ta bort de uventede kostnadene ved å eie bil. Foreløpig er det kun drivstoff og bompenger de må betale selv, men det er mulig det kommer løsninger i fremtiden for å gjøre det enda enklere for folk, sier han.
Lønner bilabonnement seg?
Bil har aldri vært billig, og abonnement er intet unntak. Ifølge Wilhelmsen gir bilabonnement likevel en god indikasjon på hva det koster å ha bil.
– Når de aller fleste elementer i et bileierskap er inkludert, tror vi at våre kunder ser verdien i konseptet, sier han.
Familien Kamal er enige i at det ikke er spesielt billig, men de kom likevel frem til at løsningen var bra – også økonomisk.
– Om du tar hundre prosent lån og skal betale for alt vi nå har inkludert, vil det ikke skille så mye i pris, sier Naeem. Han mener at abonnementet egner seg best for dem som er glad i å ha ny bil, men ikke ønsker et stort billån.
Å eie bilen selv blir ofte sett på som det rimeligste alternativet for deg som trenger bil i hverdagen. Det er likevel snakk om høye månedlige utgifter når du begynner å regne på det, i tillegg til verditapet, som ofte er en undervurdert kostnad ved å eie en bil. I Aftenpostens sammenligning av de totale månedskostnadene på det å eie, lease og abonnere på bil, konkluderer de med at det ikke er store prisforskjeller mellom de tre eierformene.
Lubabita synes at bilabonnement passer best for dem som ikke har så mye tid til overs i forhold til vedlikehold og som ønsker et forutsigbart bilhold med alt på én faktura.
– Vi føler at denne formen passer oss veldig bra, sier hun.
– Alt vi trenger å tenke på, er å fylle nok drivstoff, legger Naeem til lattermildt.
Foto: Fartein Rudgjord / Redink