Skade på næringsfartøy

Her kan du melde skade raskt og enkelt digitalt. Du kan også kontakte en av våre rådgivere. Ved akutt skade utenfor arbeidstid, ring vår nødtelefon. 

Meld skade Nødtelefon: +46 770 77 3737

Kontaktpersoner

Helge Thomassen
Tromsø

Telefon
22 53 24 37

Mobil
97 71 86 54

E-post
Helge Thomassen

Mattias Ljunggren
Oslo

Telefon
22 53 32 41

Mobil
40 72 54 73

E-post
Mattias Ljunggren

Olaf Andreas Aarvold
Bergen

Telefon
22 53 27 68

Mobil
90 87 19 07

E-post
Olaf Andreas Aarvold

Dette skal kapteinen gjøre

Veiledning til skipsfører ved hendelser som kan føre til en forsikringssak

  • Når et havari er inntruffet skal forsikringsselskapet straks varsles. Dette fritar ikke skipperen fra å handle hvis situasjonen ikke tillater ham å vente på instrukser
  • Er skipet i fare må skipsføreren selv gjøre det som er nødvendig får å avverge faren, herunder tilkalle assistanse. Er det ingen overhengende fare skal assurandøren tilkalles for nærmere instrukser
  • Kollisjon: Det må ikke gis formodninger angående årsaker eller skyldspørsmål til motpart, presse eller utenforstående
  • Hvis det kan være tvil om skipets sjødyktighet, skal klassens representant varsles
  • I henhold til sjøloven må skipperen avholde sjøforklaring for visse havarier og uhell, eksempelvis grunnstøting, kollisjon, personskade og dødsfall
  • Før havariskader blir reparert skal de besiktiges av assurandøren
  • Ordrett utdrag av dekksdagbok og maskindagbok skal snarest mulig sendes til rederiet og til forsikringsselskapet

Takstmannens rolle

Takstmannens oppgaver i en skadesak

  • Vi vurderer om det er nødvendig å engasjere en takstmann i hver enkelt sak.
  • Takstmannen gjør en befaring av havaristen og skriver en rapport som vi bruker i skadebehandlingen
  • I skadesaker som vedrører næringsfartøy, engasjerer vi alltid eksterne takstmenn
  • Takstmennene påtar seg kun oppdrag som han eller hun har kompetanse til å utføre
  • Takstmannen opptrer i samsvar god takseringsskikk
  • Vi dekker alltid kostnaden til takstmannens besiktigelse og rapportarbeid, med mindre det foreligger svik
  • Vi følger som hovedregel takstmannens anbefaling, men takstmannens anbefaling er ikke bindende for If
  • I forsikringsvilkårene er det regler for hvordan saken kan løses dersom vi ikke blir enige

Egeninnsats

Viktig informasjon om arbeid som utføres av deg selv eller eget mannskap

  • Reparasjonsarbeid skal som hovedregel utføres av ekstern reparatør. I enkelte skadesaker kan det være aktuelt at forsikringstaker eller eget mannskap utfører noe av arbeidet. Eksempler på arbeid som kan utføres ved egeninnsats er rydding, sanering og vasking i forbindelse med en skade. Egeninnsats avlønnes etter fast timesats, som settes av If. Timesatsen er ment å dekke den faktiske timekostnaden og er lavere enn en kommersiell sats.
  • Egeninnsats må alltid avtales på forhånd med skadebehandler
  • Om det utføres egeninnsats uten at det på forhånd er avtalt, kan det utelates fra erstatningsberegningen
  • Det er skadebehandler som avgjør hvor mange timer som aksepteres i sluttoppgjøret