Meld skade på vinduer og glass

Hvis vinduer eller glass i boligen har fått skade, kan du enkelt melde det her.

Vi hjelper deg på 1-2-3

Hvis uhellet først er ute, er det viktig at du tar kontakt med oss så raskt du kan. Dette gir oss muligheten til å hjelpe deg på en best mulig måte og å begrense eventuelle skader effektivt.

  1. Du hører fra oss Vi tar kontakt med deg når vi har mottatt skademeldingen din. Hvis det er nødvendig, sender vi en av våre samarbeidspartnere hjem til deg for å vurdere skaden.
  2. Rapport fra befaring Hvis du får besøk av en av våre samarbeidspartnere, sender de en rapport fra befaringen til oss. Når vi har fått rapporten, tar vi kontakt med deg for å avtale veien videre.
  3. Din egenandel Når skaden er utbedret, får du en faktura på egenandelen din. Resten av regningen sender håndverkerne til oss.

Hva dekker forsikringen?

Se hva husforsikringen dekker ved glasskade

Husforsikringen dekker:

  • Sprekk i glasset
  • Rosett
  • Glass knust i biter

Er du usikker på hvilken forsikring du har, finner du dette på Mine sider. På Mine sider finner du også fullstendige vilkår for forsikringen din.  

Se hva husforsikringen ikke dekker ved glasskade

Husforsikringen dekker ikke:

  • Punktering (utette innfatninger)
  • Skraper, riper, flekker og lignende

Er du usikker på hvilken forsikring du har, finner du dette på Mine sider. På Mine sider finner du også fullstendige vilkår for forsikringen din.  

Din egenandel

I erstatningsoppgjøret trekker vi fra en egenandel. Da du kjøpte husforsikring valgte du hvilken egenandel du ville ha, men den kan også være bestemt ut ifra vilkårene for forsikringen din.

Merk at det i noen tilfeller kan være en annen egenandel på saken, eller så kan det være fradrag i erstatningen, knyttet til alder på en gjenstand. Dette er nærmere spesifisert i vilkårene dine.

Du finner din valgte egenandel og vilkårene dine på Mine sider.

    Ofte stilte spørsmål om glasskader

    Hva skjer når dere sender noen for å se på skaden min?

    • Vår samarbeidspartner tar kontakt med deg i løpet av kort tid, for å avtale tidspunkt for befaring. Samtidig vil de spørre deg litt om skaden, slik at de kan forberede seg før de kommer til deg.
    • Vår samarbeidspartner kommer på befaring til avtalt tid, skaden blir vurdert av fagfolk og nødvendige tiltak blir iverksatt.
    • Rapport fra befaringen blir sendt til If, og vår skaderådgiver tar kontakt med deg for å avtale veien videre.

    Kan jeg reparere skadene selv?

    Vi har avtaler med ulike samarbeidspartnere som kan utbedre skaden som har skjedd hos deg. Det vil alltid være firmaer med riktige fagfolk, som har gode erfaringer med skader på bolig. Du er derfor sikret en trygg og god utbedring. Likevel ser vi at noen ønsker å utbedre skadene på egen hånd, mot en kontantutbetaling fra oss. Denne utbetalingen vil da ta utgangspunkt i taksten som blir utformet av våre samarbeidspartnere.  

    Hva om jeg har skade på bygningsglass i leilighet i et borettslag/sameie?

    Hvis du har skader på glass i leiligheten din, er det fint om du kontakter borettslaget eller sameiet ditt. De har en felles forsikring for hele bygget. Denne forsikringen gjelder skader på hele bygningen, både innvendig og utvendig. Her regnes alt som sitter fast i boligen som en del av bygget. 

    Det finnes også dekning for skader på glass og sanitærporselen hvis du har innboforsikring hos oss, og du bor i en leid eller sameid bolig.

    Hva er et punktert vindu?

    Dersom vinduet ser uklart og skjoldet ut selv om det er nyvasket, er det mest sannsynlig punktert. Dette er på grunn av at varm luft lekker ut mellom glassene, noe som fører til kondens på innsiden av det ytterste glasset. Hvis dette har skjedd, må glasset skiftes så raskt som mulig. 

    Punktering dekkes ikke av forsikringen, fordi det ofte skyldes slitasje eller uttørking av innfatningen til vinduet.