Meld brann i båt

Her kan du raskt og enkelt melde brann i båt, så hjelper vi deg videre.

  • Spar tid og unngå telefonkø
  • Meld når det passer deg
  • Vår skademelding på nett får høy karakter
Jeg vil starte å melde skade

Ved båtbrann

1. Start med å melde skaden. Vi forteller deg hva forsikringen dekker, og avtaler veien videre.

2. Vi får oversikt over tapet ditt og eventuelle skader på båten.

3. Vi erstatter ditt tap direkte til deg, og kostnader til eventuelle reparasjon av båten til verkstedet.

Ha dette klart når du melder skaden:

  • BankID
  • Båttype/-merke 
  • Dersom du har bilder av skadene, ha disse klar for opplasting 

Nyttig å vite ved brann i båt

  • Du må ha delkasko, kasko- eller Superforsikring for at brannskader skal dekkes. Er du usikker på hvilken forsikring du har, kan du sjekke dette på Mine sider.
  • Har du nødvendig forsikringsdekning vil brannskader være dekket uavhengig av om båten var underveis på sjøen, i fortøyningen eller på land.
  • De fleste brannskadene kan repareres. Dersom det er en stor skade må det vurderes om båten skal kondemneres.

Merk!

Brannskader skal meldes enten til politiet eller brannvesenet.

Hva dekker båtforsikringen ved brann?

Se hva båtforsikringen dekker

Delkasko- og kaskoforsikring dekker:

  • Reparasjonskostnadene minus egenandelen som du må betale selv.
  • Skadesanering av røyk og slukkemidler.
  • Slep/ transport til nærmeste verksted, hvis skaden er så stor at du ikke kan kjøre båten til verkstedet selv.
  • Skadet bagasje inntil 50 000 kroner.
  • Gjenanskaffelseverdi dersom båten blir kondemnert.

Hvis du har utvidet forsikringen til Superforsikring dekkes i tillegg:

  • Ferieavbrudd dersom du må avlyse en planlagt båtferie om sommeren p.g.a. at båten ikke er sjødyktig.
  • Kostnader til reise til bestemmelsestedet/ hjemreise for fører og passasjerer etter skade.
  • Merutgifter for å hente båten etter reparasjon
  • Skadet bagasje med ubegrenset beløp.

Se hva båtforsikringen ikke dekker

  • Gamle skader.
  • Verdiforringelse.

Din egenandel

  • Det er ikke egenandel ved bruk av ansvarsforsikringen.
  • Da du kjøpte forsikringen, bestemte du selv hvilken egenandel du ville ha ved skader på egen båt. Du finner din valgte egenandel på Mine sider

Ofte stilte spørsmål ved båtbrann

Hvilke verksteder kan jeg bruke?

Det er du som båteier som velger verksted. Er du i tvil etter å ha rådført deg med verksteder du har tidligere erfaring med, kan du gjerne ta kontakt med oss for tips om aktuelle verksteder.

Kommer det takstmann fra If?

I de fleste sakene avklares kostnadene ved at verkstedet sender prisoverslag til oss. Noen ganger benyttes takstmann. Når takstmann benyttes vil han/hun ta kontakt med verkstedet for å avtale befaring og oppfølging, eventuelt i samarbeid med deg.

Hvem bestiller reparasjon?

Det er alltid båteier som er oppdragsgiver til verkstedet og må bestille reparasjonen.

Hvor lang tid tar det vanligvis å få båten reparert?

Det er dessverre slik at de fleste skadene skjer om sommeren. Det er et begrenset antall verksteder og dermed begrenset kapasitet. Det kan være smart å avklare forventet reparasjonstid før reparasjonen starter.

Kan jeg reparere skaden selv?

Vi er opptatt av at skader utbedres på en fagmessig god måte. Likevel ser vi at noen ønsker å utbedre skadene på egen hånd, mot en kontantutbetaling fra oss. 

Lønner det seg å bruke forsikringen?

Det er ikke bonustap på båtskader på samme måte som ved en bilskade. Dersom skaden er høyere enn egenandelen vil det lønne seg å bruke forsikringen.

Dekkes midlertidige reparasjoner?

En midlertidig reparasjon dekkes dersom det er en del av en reparasjon som likevel skal utføres. En midlertidig reparasjon som fører til økning i reparasjonskostnader vil som et utgangspunkt ikke bli dekket.

Dersom du har Superforsikring kan du ha rett til avbruddserstatning hvis du må avlyse planlagt båtferie. Vi vil i noen saker dekke en midlertidig reparasjon, hvis dette fører til at båten likevel kan brukes. Dette må i så fall avklares med oss.