Båtskade - annen hendelse

Her melder du raskt og enkelt skade på båt som følge av en tilfeldig, plutselig ytre hendelse. 

  • Spar tid og unngå telefonkø
  • Meld når det passer deg
  • Vår skademelding på nett får høy karakter
Jeg vil starte å melde skade

Slik gjør du:

1. Start med å melde skaden. Vi tar kontakt med deg når vi har mottatt skademeldingen din, forteller deg hva forsikringen dekker, og avtaler veien videre.

2. Finn nærmeste egnet verksted og få en reparatør til å vurdere skadeomfanget og hva det vil koste å reparere. Prisoverslaget og bilder av skadene må verkstedet sende til oss. Vi vurderer skadeomfanget.

3. Når båten er ferdig reparert og klar til henting, betaler du egenandelen din direkte til verkstedet. Resten av regningen sender verkstedet til oss.

Ha dette klart når du melder skaden:

  • BankID
  • Båttype/-merke 
  • Dersom du har bilder av skadene, ha disse klar for opplasting 

Hva dekker båtforsikringen ved ytre hendelser?

Se hva båtforsikringen dekker

Du må ha kasko- eller Superforsikring for at skader som følge av plutselig ytre hendelser skal dekkes. Er du usikker på hvilken forsikring du har, kan du sjekke dette på Mine sider eller ved å kontakte oss

Kaskoforsikringen dekker:

  • Reparasjonskostnadene minus egenandelen som du må betale selv.
  • Slep til nærmeste verksted, hvis skaden er så stor at du ikke kan kjøre båten til verkstedet selv.

Hvis du har utvidet båtforsikringen til Superforsikring dekkes i tillegg:

  • Ferieavbrudd dersom du må avlyse en planlagt båtferie om sommeren på grunn av at båten ikke er sjødyktig.
  • Kostnader til reise til bestemmelsestedet/hjemreise for fører og passasjerer etter skade.
  • Merutgifter for å hente båten etter reparasjon.

Nyttig å vite

Skader som skyldes værforhold, bruk av båten, transport, løft og lignende, kan være omfattet av båtforsikringen.

Se hva båtforsikringen ikke dekker

  • Gamle skader
  • Verdiforringelse

Hvis du kun har ansvarsforsikring eller delkasko på båten, er skader på egen båt ikke dekket. Er du usikker på hvilken forsikring du har, kan du sjekke dette på Mine sider eller ved å kontakte oss.

Din egenandel

  • Det er ikke egenandel ved bruk av ansvarsforsikringen.
  • Da du kjøpte forsikringen, bestemte du selv hvilken egenandel du ville ha ved skader på egen båt. Du finner din valgte egenandel på Mine sider

Spørsmål vi ofte får

Hvilke verksteder kan jeg bruke?

Det er du som båteier som velger verksted. Er du i tvil etter å ha rådført deg med verksteder du har tidligere erfaring med, kan du gjerne ta kontakt med oss for tips om aktuelle verksteder.

Kommer det takstmann fra If?

I de fleste sakene avklares kostnadene ved at verkstedet sender prisoverslag til oss. Noen ganger benyttes takstmann. Når takstmann benyttes vil han/hun ta kontakt med verkstedet for å avtale befaring og oppfølging, eventuelt i samarbeid med deg.

Hvem bestiller reparasjon?

Det er alltid båteier som er oppdragsgiver til verkstedet og må bestille reparasjonen.

Hvor lang tid tar det vanligvis å få båten reparert?

Det er dessverre slik at de fleste skadene skjer om sommeren. Det er et begrenset antall verksteder og dermed begrenset kapasitet. Det kan være smart å avklare forventet reparasjonstid før reparasjonen starter.

Kan jeg reparere skaden selv?

Vi er opptatt av at skader utbedres på en fagmessig god måte. Likevel ser vi at noen ønsker å utbedre skadene på egen hånd, mot en kontantutbetaling fra oss. 

Lønner det seg å bruke forsikringen?

Det er ikke bonustap på båtskader på samme måte som ved en bilskade. Dersom skaden er høyere enn egenandelen vil det lønne seg å bruke forsikringen.