Slik kan du unngå ID-tyveri

Identitetstyveri og -svindel kan føre til at du blir holdt ansvarlig for betaling av tjenester, produkter og lån du ikke har bestilt.


Få tips om hvordan du minimerer risikoen for ID-svindel.

Hva er ID-tyveri?

ID-tyveri er å bruke en annen persons personlige opplysninger for å for eksempel få tilgang på kredittkort og nettbank, opprette lån eller kundeforhold i andres navn.

Det brukes også får å utgi seg for å være en annen, enten det er på sosiale medier eller e-post. Skadene kan derfor være både økonomiske og personlige.

Slik kan du beskytte deg

For å kunne gjennomføre en svindel, må tyvene ha tilgang til dine personlige ​opplysninger eller dokumenter. Navn, adresse og personnummer er for eksempel alt som trengs for å tegne mobilabonnement.​

  • ​​Vær forsiktig med hvor og til hvem du oppgir personnummer og kredittkortnummer. Ikke oppgi personlige opplysninger på telefon eller e-post.
  • Sjekk at nettsideadressen er kryptert før du utveksler persondata. Beskyttede sider begynner på https i stedet for http.
  • Ikke bruk samme ID og passord på forskjellige nettbutikker.
  • Velg fakturering i stedet for å forskuddsbetale med kredittkort når du handler på nett.
  • Pass på at du får igjen ditt eget kredittkort hvis du betaler med kort for taxi eller på restaurant.
  • Ikke lån bort mobilen din til ukjente.
  • Makuler, brenn, eller på andre måter ødelegg brev som inneholder person- og kontoopplysninger før du kaster det.
  • Ha lås på postkassen din for å unngå at personlige brev blir stjålet.

Hvor mye kan du om ID-tyveri? Test ditt nettvett her!

Hva du bør gjøre hvis du har blitt utsatt for ID-tyveri

Varsle banken og sperr kort og konto

Rask handling ved ID-tyveri er avgjørende. Kontakt derfor banken din umiddelbart for å sperre kort og stenge bankkontoer som har opplevd uautoriserte trekk eller overføringer, og be banken overvåke kontoene dine for uautoriserte transaksjoner. Meld umiddelbart fra om uautoriserte transaksjoner til kreditt- eller kortselskapet ditt. Sørg for å få en skriftlig bekreftelse på at kontoen(e) er stengt, gjerne både som fysisk brev og e-post.

Be om frivillig kredittsperre hos kredittopplysningsbyråene

Kontakt kredittopplysningsbyråene og be dem om å fryse alle kredittkonti du eier. Dette vil hindre at ID-tyven åpner nye kontoer eller tar opp lån i ditt navn.

Kontaktinformasjon:

Dun & Bradstreet Tel: 22 45 93 40
Experian AS Tel: 815 55 420
Creditsafe Tel: 800 24 722
EVRY AS

Anmeld ID-tyveriet til politiet

Ta med all tiljengelig dokumentasjon om ID-tyveriet, og anmeld forholdet til
politiet. Dette må gjøres ved fysisk oppmøte på en politistasjon.

Les gjerne mer om ID-tyveri og svindel på politiets nettsider.

Politiet oppretter så en sak, og du vil få en bekreftelse på det anmeldte
forholdet. Denne bekreftelsen er viktig for senere å bevise overfor eventuelle kreditorer og andre at du har vært offer for et ID-tyveri.

Bytt passord

Endre umiddelbart passord til alle kontoer som kan være berørt,
inkludert e-post, sosiale medier, bankkontoer osv. Bytt til sterke, unike
passord for hver konto.


Eksempler på sosiale medier og online tjenester som det er viktig å være
oppmerksom på, inkluderer Facebook, X (Twitter), Instagram, Snapchat,
TikTok, LinkedIn, Pinterest, Googlekonto, Microsoft-konto, Apple ID, samt
populære strømmetjenester som Netflix, HBO og Viaplay.

Varsle andre relevante institusjoner og tjenesteleverandører

Hvis ID-tyven har fått tilgang til spesifikke kontoer, må du kontakte de respektive tjenesteleverandørene eller institusjonene. Dette inkluderer mobiloperatører, forsikringsselskaper, kredittkortselskaper osv.

Kontaktinformasjon:

Førerkort (Statens Vegvesen) Tel: 2030
Pass og ID-kort (Politiet) Personlig fremmøte.
Posten Tel: 04004

Overvåk kontoaktivitet

Fortsett å holde øye med alle kontoene dine for mistenkelig aktivitet, både på bankkontoen og på sosiale medier. Dette kan være uventede uttak, uautoriserte kjøp, innlegg eller bilder du ikke selv har lagt ut eller endringer i personopplysninger. 

Slik fungerer innboforsikringen din ved ID-tyveri

Med innboforsikring i If får du tips og råd for hvordan du kan unngå ID-tyveri, i tillegg til å forhindre ytterligere misbruk dersom noen har stjålet dine personopplysninger.

Innboforsikringen dekker også juridisk bistand inntil 1 000 000 kroner for fjerning av uberettigede betalingsanmerkninger som direkte følge av ID-tyveri.

Mistanke om ID-tyveri?

Det kan ta litt tid før du blir oppmerksom på at noen har stjålet dine personopplysninger. Vær oppmerksom hvis du:​

  • Mottar kopier på kredittopplysninger som sendes til hjemadressen.
  • Mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette.
  • Mottar informasjon om opprettelse av nye kontoer eller lignende du ikke har åpnet.
  • Ser transaksjoner eller kjøp på din kontoutskrift du ikke kjenner igjen.
  • Får fakturaer på varer og tjenester du ikke har bestilt.
  • Ikke mottar post som vanlig. Pass på dersom brev med bankkode/bankkort/ID-kort ikke kommer fram. Ved mistanke om urettmessig endring av adresse, ta umiddelbart kontakt med Posten. Ved tap av førerkort, kontakt Statens Vegvesen​.

Har noen kjøpt varer eller søkt om lån i ditt navn?

Skulle du oppdage at noen har søkt om lån eller kjøpt varer og tjenester i ditt navn, er det viktig at du reagerer så raskt som mulig. Hvis du ikke handler raskt kan eventuelle betalingskrav føre til betalingsanmerkninger.

  • Anmeld ID-tyveriet til politiet med en gang. Du må møte opp personlig på politistasjonen. Ved spørsmål, kontakt politiet på 02800.
  • Sperr kredittkortet ditt, og steng alle kontoer som har blitt utsatt for tyveri. Be om skriftlig bekreftelse på at kontoen er stengt. Ta kontakt med Experian​ eller Bisnode for å finne kredittinformasjon og opprette kredittsperre.
  • Bytt alle passord.
  • Ta kontakt med de butikkene, bankene og finansinstitusjonene som krever penger. Beskriv og redegjør med fakta hvorfor du mener du ikke er ansvarlig for betalingen, og legg ved en kopi av politianmeldelsen. Husk at de fleste virksomhetene selv er ærlige, og har blitt lurt av tyvene akkurat som du.
  • Ta kontakt med andre virksomheter hvor du har konto, for å kartlegge hvor tyvene har vært.
  • If sin sjekkliste for ID-tyveri.

Har faktura gått til inkasso?

Bedrifter som ikke mottar betaling vil som regel sende utbetalte fakturaer til et inkassobyrå som tar over innkrevningen. Inkassobyrået​ legger til rente og gebyrer, noe som kan føre til at gjelden øker raskt.​​

Gjør slik hvis du blir kontaktet av et inkassobyrå:

  • Send en skriftlig protest hvor du forklarer at leverandøren har blitt utsatt for svindel.
  • Gi saklige argumenter for hvorfor du ikke skal betale fakturaen. For eksempel at du ikke har bestilt eller fått varene.
  • Legg ved en kopi av politianmeldelsen sammen med kopi av skriftlig protest til leverandøren.
  • Bestrider du inkassokravet skriftlig slipper du at saken går til namsmannen. Dersom du ikke blir enig med inkassobyrået går saken videre til forliksrådet, hvor du kan fremlegge dokumentasjon på ID-tyveriet.

Her finner du en mal på bestridelse av inkassokrav​ hos Forbrukerrådet

Har saken gått til namsmannen?

​Hvis inkasssobyrået ikke mottar noen klage fra deg, sendes kravet til namsmannen. Namsmannen kan kreve inn pengene via lønnstrekk.​​

​Gjør slik hvis du saken har gått til namsmannen:

  • Send en skriftlig protest hvor du forklarer at leverandøren har blitt utsatt for svindel.
  • Legg ved kopi av anmeldelsen, i tillegg til eventuell annen dokumentasjon.

Andre nyttige linker