Slik kan du unngå ID-tyveri
Identitetstyveri og -svindel kan føre til at du blir holdt ansvarlig for betaling av tjenester, produkter og lån du ikke har bestilt.
Få tips om hvordan du minimerer risikoen for ID-svindel.
Hva er ID-tyveri?
ID-tyveri er å bruke en annen persons personlige opplysninger for å for eksempel få tilgang på kredittkort og nettbank, opprette lån eller kundeforhold i andres navn.
Det brukes også får å utgi seg for å være en annen, enten det er på sosiale medier eller e-post. Skadene kan derfor være både økonomiske og personlige.
Slik kan du beskytte deg
For å kunne gjennomføre en svindel, må tyvene ha tilgang til dine personlige opplysninger eller dokumenter. Navn, adresse og personnummer er for eksempel alt som trengs for å tegne mobilabonnement.
- Vær forsiktig med hvor og til hvem du oppgir personnummer og kredittkortnummer. Ikke oppgi personlige opplysninger på telefon eller e-post.
- Sjekk at nettsideadressen er kryptert før du utveksler persondata. Beskyttede sider begynner på https i stedet for http.
- Ikke bruk samme ID og passord på forskjellige nettbutikker.
- Velg fakturering i stedet for å forskuddsbetale med kredittkort når du handler på nett.
- Pass på at du får igjen ditt eget kredittkort hvis du betaler med kort for taxi eller på restaurant.
- Ikke lån bort mobilen din til ukjente.
- Makuler, brenn, eller på andre måter ødelegg brev som inneholder person- og kontoopplysninger før du kaster det.
- Ha lås på postkassen din for å unngå at personlige brev blir stjålet.
Hvor mye kan du om ID-tyveri? Test ditt nettvett her!
Hva du bør gjøre hvis du har blitt utsatt for ID-tyveri
Slik fungerer innboforsikringen din ved ID-tyveri
Med innboforsikring i If får du tips og råd for hvordan du kan unngå ID-tyveri, i tillegg til å forhindre ytterligere misbruk dersom noen har stjålet dine personopplysninger.
Innboforsikringen dekker også juridisk bistand inntil 1 000 000 kroner for fjerning av uberettigede betalingsanmerkninger som direkte følge av ID-tyveri.