Importere bil fra Tyskland og Sverige? Slik gjør du et trygt bilkjøp
Det kan være penger å spare på å importere bil fra utlandet. Her får du våre fem beste tips for å unngå å kjøpe katta i sekken.
Det kan være penger å spare på å importere bil fra utlandet. Her får du våre fem beste tips for å unngå å kjøpe katta i sekken.
Det er stor interesse for import av bruktbil, særlig fra Tyskland og Sverige. Mange nordmenn lar seg lokke av lavere priser og muligheten til å finne andre bilmodeller.
Fra 1. juli i 2020 reduserte dessuten staten avgiftene på biler eldre enn fem år, noe som gjør bruktbilimport enda gunstigere for deg som er ute etter en bil fra 2017 eller tidligere.
Se Bilbransje24.no for oversikt over de nye fradragssatsene
Det er verdt å merke seg at du sparer mest på bilmodellene med kraftig motor, siden det er et høyt avgiftsnivå på disse bilene i Norge.
Merk deg at risikoen for en dårlig handel er større i utlandet enn om du kjøper bilen i Norge. En av grunnene en kortere nybilgaranti. I Norge gjelder nybilgarantien i fem eller opptil syv år, mens den i Europa kun gjelder i to eller maks tre år.
Her til lands er du også beskyttet av kjøpsloven og har større muligheter for å sjekke heftelser og historikk.
De fleste som importerer bil fra utlandet, kjøper fra Tyskland. Her er prisene betydelig lavere enn i Norge, og det følger ofte med mye ekstrautstyr for en billig penge.
Men siden bilen er solgt i et annet marked – og klima, bør du også være klar over at bilen kan mangle utstyr som er standard i Norge, som for eksempel DAB-radio, varme i setene, varmetråder i rute/ratt, varmepumpe og isolasjon rundt batteriet. De to sistnevnte er svært relevante for elbil.
Ta deg tid til å se bilen med egne øyne før du sier ja til et kjøp. Sjekk bilens utstyr og se at alle dokumenter som vognkort, registreringsbevis, servicehefte og EU-godkjenning følger med i original utgave. Spør om antall eiere og eventuelle skader.
I Tyskland er det dessverre ikke uvanlig med feil dokumentasjon på bilen. Det kan dreie seg om å for eksempel å utelate skader eller oppgi falsk kilometerstand.
En EU-rapport viser at hele én av tre tyske biler jukser med kilometerstanden, og det er ikke lett å oppdage. Det beste tipset er å se i serviceheftet om det er sammenheng mellom tid og registrert kilometerstand, samt sjekke typiske slitasjesteder som pedalgummi, ratt, matter og annet interiør i bilen, og vurdere om det samsvarer med oppgitt kilometerstand.
Det er uansett lurt å få utført en tilstandsrapport hos et uavhengig testsenter. I Tyskland kan du for eksempel benytte Dekra, ADAC eller TÜV. I Sverige kan du bruke blant annet Bilprovningen eller Dekra.
Kjøper du bil i Sverige, kan du sjekke historikk og opplysninger om bilen på Transportstyrelsen nettside. Det finnes også et register for svartelistede forhandlere.
Selges bilen privat? Vit at du da stiller dårligere enn når du kjøper av forhandler. Forbruker Europa anbefaler at du kjøper bilen av en seriøs forhandler for å sikre seg en trygg handel og bedre hjelp hvis det skulle oppstå problemer.
Mange norske bilforhandlere selger også bruktimporterte biler. Ofte er disse rimeligere enn norske utgaver av samme bil, men dette varierer med med modell og utstyrsnivå. Hvis det dreier seg om en type modell med en populær kombinasjon av motor, gir, farge og utstyrspakke, er den ikke nødvendigvis billigere. Men i mange tilfeller kan det være at den mangler utstyr som er standard i Norge, som varme i setene og DAB, og da kan du forvente en rabatt.
Ellers gjelder mye av det samme som når du importerer bilen selv. Ta en grundig sjekk av tilstand og historikken på bilen, gjerne gjennom en tilstandsrapport.
Når du har funnet fram til bilen du vil ha, få svar på dette:
I Tyskland er registreringsnummeret personlig, de fleste biler som selges her er derfor uten registreringsskilt. I så fall må du skaffe eksportskilter fra Tyskland, som inneholder en ansvarsforsikring. Dette innebærer en del papirarbeid, så ofte håndterer bilforhandlere eksportregistrering på vegne av kunden mot et tilleggsgebyr. Tilbyr forhandleren å gjøre det for under 200 euro, er det verdt det.
I tillegg til ansvarsforsikringen som inkluderes i eksportskiltene, kan du kjøpe kasko hos If som gjelder i inntil 30 dager, slik at du kan kjøre bilen hjem fullforsikret.
Kontakt If kundeservice på 22 49 24 00 for å forsikre en bil med eksportskilter.
Hvis bilen har gyldige utenlandske skilter, trenger du en grenseforsikring som selges hos tollstasjonene. Denne dekker det samme som ansvarsforsikring. Du kan i tillegg kjøpe delkasko eller kasko hos If fram til du har omregistrert bilen.
Kontakt If kundeservice på tlf 21 49 24 00 for å forsikre en bil med utenlandske skilter.
Når tiden er inne for å omregistrere bilen på deg selv, må du forsikre bilen i et norsk forsikringsselskap. Du må minimum ha ansvarsforsikring. For å få erstattet skader på bilen din, trenger du delkasko, kasko eller Super.
Når du tar med bilen til Norge, må du betale 25 prosent merverdiavgift og eventuell avgift for klimagass. Merverdiavgiften beregnes ut fra tollverdien, som inkluderer bilens verdi, fraktkostnader og forsikringskostnader frem til den norske grensen.
Beregn hva det koster å importere bilen du vurderer å kjøpe på Skatteetaten.no
Forbruker Europa har mye erfaring med klagesaker i forbindelse med kjøp av bil i utlandet. De har disse rådene til deg som vil importere bil:
Foto: Mascot / NTB Scanpix