Slik fungerer bildeling
Stadig flere oppdager at de kun trenger bil av og til. Da kan kanskje bildeling være løsningen?
Vi kommer ikke unna at det kan være dyrt å både kjøpe og eie bil. Likevel – bil må du ha. Eller må du det? De fleste privateide biler står parkert 90 prosent av tiden.
Tenk så fint å kunne ha bil bare når du trengte det, så slipper du utgifter til service, verksted, årsavgifter, fast parkeringsplass og annet vedlikehold.
På leting etter bil? Prøv Bilhjelpen
Bildeling – bra for alle parter
Bildelingsordninger blir stadig mer vanlig, og det finnes en rekke forskjellige varianter. Forsikringsselskapet If innledet nylig et samarbeid med Hyre, en nystartet bedrift som vil gjøre bildeling enkelt og behagelig.
Det gjør de ved å føre sammen to grupper: De som ikke har bil, men ønsker enkel tilgang på leiebil, og de som har bil de ikke bruker hver eneste dag, og vil redusere kostnadene sine ved å leie den ut.
— Leietakerne er som regel yngre mennesker som ikke har behov for egen bil, som klarer seg fint med sykkel, føtter og kollektivt i hverdagen, men som til tider ønsker å komme seg ut av byen – for eksempel en tur på fjellet om vinteren, forklarer Jon Harald Rønning i Hyre.
Han mener det ikke nødvendigvis er bare økonomiske årsaker til at noen velger å ikke ha bil.
— De har bare konkludert med at de har et så lavt behov for bil, at det ikke er verdt pengene. Bor du midt i byen, er det ikke uvanlig å måtte betale 1 500 i måneden for en fast plass å parkere bilen. Det er mye å bruke på å la en bil stå stort sett stille. Jeg vil kalle dem bevisste forbrukere.
— Veldig praktisk
Jens Werner Andersen er en av dem som bruker Hyres biler. Han har ett ord som beskriver hans erfaringer med opplegget: sømløst.
— Det kan ikke være enklere å bruke bil enn det Hyre legger til rette for. Med kartfunksjonen deres ser jeg lett hvor det er en ledig bil i nabolaget, Så er det bare å låse den opp med mobilen og kjøre av gårde. Det går som en drøm.
Med Hyre trenger du ikke å være redd for å miste bilnøklene. Når du har betalt for bilen, kan du låse den opp med mobilen.
Andersen jobber i et byrå som lager film, animasjon, illustrasjon og grafisk design, og trenger av og til en bil til en jobbreise.
— Ellers bruker jeg bil til å dra på fjellet, besøke foreldrene mine i Larvik og kjøre på gjenvinningsstasjonen for å levere avfall. Da passer det bra å betale timepris: 140 kroner for to timer. Jeg ville jo ikke kommet halvveis for det beløpet med drosje, sier han.
Økonomisk sett er han ikke i tvil om at det lønner seg å ha bil via Hyre.
— Med tanke på mitt moderate bilforbruk, er det helt fantastisk sammenlignet med det å skulle eie egen bil. I tillegg kommer gleden ved å stadig kunne prøve nye biler. For tiden er jeg begeistret for den nye Seat Ateca. Når jeg kommer bort til en Ateca jeg skal leie, kobler den seg automatisk på mobilen min.
Hundre utleiere
Hyre har nå rundt hundre utleiere. De er en litt eldre gruppe enn leietakerne.
— Og de er igjen delt inn i to grupper. Den ene er de som bruker bilen til og fra jobb, men som liker å være hjemme i helgene. Da passer det fint å leie ut bilen. Den andre er de som ikke bruker bilen til jobb og derfor leier den ut fra mandag til fredag, men selv gjerne vil bruke den i helgen, forklarer Rønning.
Bilene er forsikret for én million kroner. Forsikringen dekker personskade på fører og passasjer, skade på personer utenfor kjøretøyet, skade påført bygninger og andre gjenstander, og skade påført andre kjøretøyer.
Trenger du bilforsikring? Det kan du kjøpe her
Uten bil i storbyene?
Bedriften Nabobil var tidlig ute med bildelingskonseptet. De begynte i 2015, og har i dag 3 000 biler og 50 000 registrerte medlemmer.
— Målet er at man i storbyer som Oslo fremover skal kunne leve uten egen bil, mens man i småbyene gjerne skal kunne droppe bil nummer to, sa daglig leder Even Heggernes til avisen Dagens Næringsliv.
Store bilutleiefirmaer som Hertz driver også med bildeling – da heter det bilpool. De har plassert ut biler ved kollektivknutepunkt og tett bebygde områder for å være mest mulig tilgjengelig.
I følge Hertz´egne regnestykker må en eier av en bensinbil til en verdi av 400 000 kroner regne med en årlig utgift på 97 663 kroner. Deres konsept går derimot ut på at du tegner et medlemskap avhengig av hvor ofte du trenger bil i måneden. Låner du en bil to ganger i måneden, koster det 79 kroner per time og 3 kroner per kilometer.
Og da kan det kanskje være verdt både penger og bryderi å leie i stedet for å eie?
Foto: Fartein Rudjord