Sjekklisten for vårklargjøring av båt
Endelig er båtsesongen her. Her er våre beste tips for riktig båtpleie og sikker sjøsetting av båten.
Ingenting gir mer vårfølelse enn å gjøre båten klar for vannet. Gjorde du en grundig jobb i høst slipper du billigere unna, men uansett er det en del ting som må gjøres før båten er klar for sjøsetting.
Atle C. Strøm er produktsjef for båtforsikring i If, og er selv ivrig båteier. Han minner om at selv om du setter bort jobben, kan det være ting som utføres på vårparten likevel.
– Ta alltid en avsjekk med verkstedet om hva som skal leveres og hva de faktisk utfører, slik at båtsesongen ikke blir forsinket fordi det har havnet mer arbeid på deg enn forventet, forteller han.
Sjekklisten for klargjøring av båten:
1. Vask
Regelmessig rengjøring er kanskje den mest effektive formen for vedlikehold.
– Har du gjort en grundig rengjøring både utvendig og innvendig ved opptak på høsten, blir jobben enklere når vårpussen står for tur, sier Strøm.
Helt vanlige vaskemidler som Ajax og Zalo kan fungere bra, men må ikke brukes etter polering. Er det utvendige områder som er vanskelig å få rene kan du bruke spesialvaskemiddel for båt. Skal båten poleres etterpå er det viktig å bruke vaskemidler som ikke inneholder voks eller glanstilsetninger, det kan gi skjolder. For spesielle behov finnes det gode spesialprodukter.
2. Polering av båten
– Polering av båt er som for bil reneste vitenskapen, men det trenger ikke være så vanskelig, forteller båtentusiasten.
En forutsetning for et godt resultat er at båten er godt rengjort før polering. Her er hans beste tips:
- Poler små felt av gangen.
- Du må ikke ha poleringsmaskin, men det kan gjøre jobben enklere.
- Dersom overflaten er ripete må du ha et kraftigere poleringsmiddel på de mest utsatte områdene. Dette kalles rubbing.
- Husk rikelig med rene filler eller poleringsduk.
- Skal du ha et varig resultat er det viktig å forsegle poleringen med voks.
3. Sjekk av skroget
Gjennomgå skroget nøye for eventuelle gelcoatskader. Gelcoat, eller gelbelegg, er et beskyttende lag som påføres fritidsdsbåter. Gelcoat beskytter mot blant annet slitasje og vanninntrenging og bør sjekkes grundig før sjøsetting. Skader under vannlinjen bør utbedres før stoffing og sjøsetting.
Sjekk alle gjennomføringer som kjølevannsinntak og uttak på toalett, og rengjør loggivere for fart, ekkolodd og liknende. De har et lite skovlhjul som må rengjøres.
Bytt sinkanoder ved behov, men husk at bunnstoff ikke må påføres sinken. Sinkanoder eller offeranoder beskytter drev, aksling, propell og motor mot galvanisk korrosjon. Sink ligger lavere på den elektrokjemiske spenningsrekken og "ofres" for å beskytte blant annet drev og propell. Sjekk ror, propell og annet utvendig utstyr for skader.
3. Stoffing
Før du stoffer er det viktig med godt grunnarbeid. Er båten spylt med høytrykksspyler ved opptak om høsten har du et godt utgangspunkt. Puss eller skrap bort løst, gammelt stoff eller groerester. Skyll alltid overflaten grundig med ferskvann, og la det tørke ordentlig før du starter med å stoffe. Det påføres som vanlig maling, med kost eller rulle, aller helst finhåret eller skumrulle av god kvalitet. Når du setter vannlinjen bruk god tid, og ta så lange strekk som mulig med tapen.
Ps. Vanlig kobberholdig bunnsstoff må ikke påføres drev eller annet i aluminium. Bruk eget bunnstoff for lettmetaller. Husk også at du aldri må påføre bunnstoff på sinken.
For å unngå at skjell, sjøgress og rur setter seg på skroget og fører til skader og redusert fart er det viktig å stoffe båten. Bunnstoff kan påføres annethvert år avhengig av bruk og kvalitet. Det er viktig å ikke påføre for tykke lag. Bruk et bunnstoff som passer til ditt bruk, og selvpolerende fungerer bra under de fleste forhold.
4. Teknisk klargjøring og sjekk av motor
– Dette er kanskje den viktigste sjekken du gjør. Det er tross alt veldig kjedelig å få motorstopp ute på havet, kanskje langt fra land, sier Atle.
Her er hans anbefalte tekniske sjekkliste av båten:
- Oljesjekk: Skift olje på motor, skift oljefilter, og sjekk om olje på gir/drev må byttes. Sjekk også olje på eventuell powertrim og trimflaps.
- Sjekk styresystem, styrekabler og styrestag. Smør opp med egnet middel ved behov.
- Kontroller og eventuelt bytt impeller.
- Sjekk kjølevæskenivå og vurder om den må byttes.
- Sjekk luftfilter og drivstoffilter.
- Stramme eller bytte drivreimer, se etter sprekker.
- Kontroll av drivstoffslanger og koblinger – rens og spray alle ledningsforbindelser med "verktøy på boks".
- Kontroll av slangeklemmer.
- Beveg alle bunnventiler og overbordventiler. Etter sjøsetting, se over alle skroggjennomføringer for mulig lekkasje.
Visste du at du kan kjøpe tilleggsforsikring for motor- og girskade?
5. Strøm, batteri og drivstoff
Sjekk alltid at du har fulladet batteri før du setter ut båten. Et fulladet blybatteri skal ha 12,72 V. Ved for eksempel 12.0 V er batteriet kritisk lavt eller helt utladet. Hvilespenning kan variere avhengig av type batteri. Sjekk status på bensin- eller dieseltank. Når ble tanken sist renset? Gammel bensin kan skape problemer.
6. Sjøsetting
– Det er kjipt å bomme på målstreken etter å ha brukt tid på riktig klargjøring av båten. Samtidig gjøres jo dette bare to ganger i året, så en oppfrisking av gode råd er ikke dumt. Føler du deg ikke helt sikker? Ikke nøl med å ta kontakt med et verksted.
Her er Atles 6 tips for sikker sjøsetting med henger:
- Bunnventilen må sjekkes før du setter båten på vannet!
- Hvis du ikke er vant til å kjøre med tilhenger er det dumt å starte med å sjøsette båt, spør om hjelp fra en med erfaring.
- Sørg for at båten er sikret godt på hengeren.
- Ha gjerne med en som kan hjelpe deg, spesielt når du skal rygge hengeren ut i vannet.
- Husk å sette på håndbrekket på både bil og henger.
- Etter sjøsetting, se over alle skroggjennomføringer for mulige lekkasjer.
"Gjør du en grundig jobb med vårpussen øker du betraktelig sjansen for en båtsesong uten ubehagelige overraskelser. Mer tid til å nyte lange dager til sjøs!"
– Atle C. Strøm, produktsjef for båtforsikring i If