– Men sett at du mottar varer som er skadet, og du ikke har kjøpt forsikring. Hvordan beregnes da erstatningen og hvor skal du henvende deg?
Det kan kanskje virke forlokkende om den du handler med tar ansvar for å forsikre varene underveis. Men det betyr at du må forholde deg til det forsikringsselskapet de velger dersom varene skades – og det kan være et selskap hvor som helst i verden.
– Vi anbefaler faktisk at du velger en leveringsklausul hvor du selv har forsikringsansvaret hele veien – enten du er kjøper eller selger. Da kan du kan forholde deg til ditt forsikringsselskap, hvor du er kunde. Og du slipper diskusjoner om hvor og når skaden skjedde.
Med en egen transportforsikring i If får du erstatning uansett når skaden oppstod og hvem var ansvarlig for varene da det skjedde.
– Vi utbetaler erstatning til vår kunde uansett, og så kan det være at vi ber om regress fra motpartens forsikringsselskap i ettertid, om det viser seg at de var ansvarlig da skaden skjedde. Men det behøver ikke vår kunde å bry seg om – de får erstatning fra oss med en gang og kan legge saken bak seg.