Incoterms
Incoterms er internasjonale regler for leveringsbetingelser. De beskriver hvem som har ansvaret for forsendelsen, hvem som bærer risikoen, og hvem som er ansvarlig for kostnadene.
Incoterms er internasjonale regler for leveringsbetingelser. De beskriver hvem som har ansvaret for forsendelsen, hvem som bærer risikoen, og hvem som er ansvarlig for kostnadene.
Leveringsbestemmelser beskriver hvem som bærer risikoen ved transport av gods, hvem som skal betale kostnadene, og hvilke plikter kjøper og selger har. Incoterms 2020 er anerkjent av myndigheter og domstoler over hele verden. Ved å følge disse leveringsvilkårene kan selger og kjøper unngå unødvendige misforståelser.
Vi anbefaler å bruke en leveringsklausul der én part er ansvarlig for godset under hele transporten. Dette kan forhindre diskusjoner om hvor og når skaden oppsto.
Klikk på forkortelsene og få en forklaring på de 11 leveringsbetingelsene.
Kjøperen har risikoen fra det øyeblikket selgeren har stilt godset til disposisjon på avtalt tid og sted, f.eks. i
selgerens fabrikk eller lager. Kjøper bærer all risiko og alle kostnadene med å frakte varene til
bestemmelsesstedet, og må også klarere for eventuell eksport.
Forsikringsanbefaling: Kjøperen må kjøpe forsikring fra godset forlater angitt tid og sted i kjøpsavtalen.
Overlevering fra selger til kjøper: Lasterampe på selgers fabrikk eller lager (spesifisert i avtalen).
Selgeren overleverer godset i første transportørs varetekt på angitt sted, klarert for eventuell eksport. Kjøperen
har risikoen fra det øyeblikket godset er levert til den første transportøren eller terminal på avtalt tid og
sted. Dette bør spesifiseres nøye i kjøpsavtalen.
Forsikringsanbefaling: Kjøperen må kjøpe forsikring for transporten. Selger fram til leveringsstedet som er
angitt i avtalen.
Overlevering fra selger til kjøper: Ferdig lastet på kjøpers valgte transportmiddel.
Selgeren må overlevere godset ved siden av skipet i navngitt havn, klarert for eventuell eksport. Kjøperen har
risikoen fra det øyeblikket godset er levert ved skipssiden.
Forsikringsanbefaling: Kjøperen må kjøpe forsikring for transporten fra havn.
Overlevering fra selger til kjøper: Angitt sted på kaia.
Selgeren har risikoen fram til godset er lastet ombord på det skipet som er angitt av kjøperen. Selger må klarere
for eventuell eksport. Kjøperen har risikoen fra og med godset er levert ombord i skipet.
Forsikringsanbefaling: Kjøperen må kjøpe forsikring for transporten, fra godset er lastet ombord i skipet.
Overlevering fra selger til kjøper: Overlevering fra selger til kjøper: Ferdig lastet om bord i skipet.
Selgeren må dekke alle kostnader og frakt fram til angitt lossehavn. Men kjøperen har risikoen fra og med godset
er levert ved skipet og har risikoen i det varene lastes om bord i skipet.
Forsikringsanbefaling: Kjøperen må kjøpe forsikring for transporten.
Overlevering fra selger til kjøper: Ferdig lastet om bord i skipet.
Selgeren må dekke alle kostnader, inkludert forsikring, og frakt fram til angitt lossehavn. Men kjøperen har
risikoen fra og med godset er levert ombord i skipet. Forsikring som gjelder til og med ankomsthavnen, skal kjøpes
av selger for kjøpers regning.
Forsikringsanbefaling: Selgeren må kjøpe forsikring som tilfredsstille vilkåret Institute Cargo Clauses (C)
fram til og med ankomsthavnen.
Overlevering fra selger til kjøper: Ferdig lastet om bord i skipet.
Selgeren betaler frakt til angitt destinasjon, men kjøperen har risikoen fra og med godset er levert til den
første transportøren eller terminal.
Forsikringsanbefaling: Kjøperen har risikoen under hele transporten og må kjøpe forsikring.
Overlevering fra selger til kjøper: På avtalt sted iflg. kjøpekontrakten.
Selgeren betaler for frakt og forsikring, men kjøperen har risikoen fra og med godset er levert til
fraktselskapet.
Forsikringsanbefaling: Forsikring som gjelder til og med ankomststedet, skal kjøpes av selger for kjøpers
regning. Forsikring må tilfredsstille vilkåret Institute Cargo Clauses (A).
Overlevering fra selger til kjøper: På avtalt sted iflg. kjøpekontrakten.
Selger bærer all risiko for godset fram til avtalt bestemmelsessted, før lossing. Kjøperen har risikoen fra det
øyeblikk selgeren har gjort godset tilgjengelig på bestemmelsesstedet. Avtalen må angi sted hvor godset stilles
til kjøpers disposisjon.
Forsikringsanbefaling: Forsikring må kjøpes av selgeren til angitt bestemmelsessted i avtalen.
Overlevering fra selger til kjøper: På angitt bestemmelsessted i avtalen, ulosset.
Selger bærer all risiko for godset fram til det er losset på angitt bestemmelsessted. Kjøperen har risikoen fra det øyeblikk godset er tilgjengelig etter lossing på avtalt bestemmelssted. Avtalen må angi hvilket angitt sted på bestemmelsessted hvor godset er tilgjengelig etter lossing.
Forsikringsanbefaling: Avtalen må angi sted hvor godset er tilgjengelig etter lossing. Forsikring må kjøpes av selgeren fram til losset på angitt sted.
Overlevering fra selger til kjøper: På avtalt bestemmelssted ferdig losset.
Selgeren dekker alle transportutgifter og har all risiko inntil godset er levert, og betaler i tillegg eventuelle
tollavgifter om ikke annet er avtalt. Kjøperen har risikoen fra det øyeblikk godset er tilgjengelig på
bestemmelsesstedet.
Forsikringsanbefaling: Forsikring må kjøpes av selgeren. Selgeren har risikoen under hele transporten.
Overlevering fra selger til kjøper: På angitt bestemmelsessted hos kunden, ulosset.
I internasjonal handel reduserer Incoterms risikoen for misforståelser som kan føre til juridiske problemer. Vi anbefaler derfor at du alltid avtaler vilkårene for alle internasjonale transporter og fraråder sterkt å utforme egne leveringsbestemmelser.
Transportøren har et begrenset ansvar for varene og godset som transporteres. Det er derfor viktig at du kjenner leveringsbetingelsene og forsikrer varene når du er ansvarlig for risikoen, enten du selger eller kjøper.
Her har vi plukket ut de største forskjellene som påvirker forsikring innen transport.
Det er svært viktig at partene (kjøper og selger) signerer kontrakter for hva som skal gjelde under transporten. Leveringsbetingelsen beskriver hvem som står for risikoen og hvem som må forsikre varene.
Når du skriver avtaler med leveringsklausuler, bør du skrive det inn i kjøpsavtaler og handelsfakturaer, for eksempel "FOB Oslo, Incoterms® 2020". Da unngås vanskeligheter med tolkning som kan oppstå i land med egne leveringsvilkår og tolkninger.
Er du usikker på hva EXW, FCA, FOB eller DDP betyr for transporten din? Vi er en profesjonell partner som vil hjelpe deg med transportforsikring og gi råd om hvilke betingelser som er riktig for deg. Vi fraråder sterkt å konstruere egne leveringsbestemmelser ved internasjonelle transporter.
Anvendt ansvarsregel | Reklamasjonsfrist ved synlig skade eller mangel |
Reklamasjonsfrist ved skade som ikke oppdages ved mottakelse |
Foreldelsesfrist | Sumbegrensning |
---|---|---|---|---|
1. Fartøy
Sjøloven (Haag - Visby) Rotterdamkonvensjonen |
Ved mottakelse av godset Ved mottakelse av godset |
3 dager 7 dager |
1 år 2 år |
SDR* 667/kolli eller SDR 2/kg SDR 875/kolli eller SDR 3/kg |
2. Fly
Montrealkonvensjonen |
Ved mottakelse av godset | 14 dager (ved forsinkelse 21 dager) |
2 år | SDR 22/kg |
3. Jernbane
CIM |
Ved mottakelse av godset | 7 dager | 1 år | SDR 17/kg |
4. Bil
CMR |
Ved mottakelse av godset | 7 dager fra ankomst | 1 år | SDR 8,33/kg |
5. Spedisjon
NSAB (oppdrag med transportøransvar) |
Ved mottakelse av godset | 7 dager | 1 år | SDR 8,33/kg |
A6
|
B6 | C6 | D6 | E6 |
*SDR = Special Drawing Rights (SDR) er et internasjonalt betalingsmiddel skapt av Det internasjonale pengefondet (IMF).
SDR fordeles mellom fondets medlemsland etter deres kvoter i fondet, og de gir rett til å kjøpe valuta hos hverandre. SDR skal kunne utnyttes praktisk talt automatisk, og forpliktelsene til tilbakebetaling er begrenset. Ordningen forutsetter ikke noen innskudd, men medlemslandene er forpliktet til å stille sine valutaer til disposisjon for inntil det dobbelte av de beløp av SDR som de er blitt tildelt. Verdien av én SDR beregnes som et veid gjennomsnitt av verdien på fem utvalgte valutaer: amerikansk dollar, euro, kinesisk yuan, japansk yen og britiske pund). Vær oppmerksom på de ovennevnte ansvarsbegrensningene. De er basert på vekt eller per kolli og ikke godsets reelle verdi. |
---|
Lurer du på om det er selger eller kjøper som står for risikoen for varer som transporteres? Eller hva forkortelsene DDP, EXW og FCA står for? Incoterms fjerner unødvendige misforståelser, men vilkårene kan være vanskelige å forstå.
ICC (International Chamber of Commerce) er en internasjonal organisasjon for handel med nasjonale komiteer i hele Norden og med medlemmer fra over 140 land over hele verden.
Mer informasjon finner du på iccnorge.no