Incoterms
Incoterms er internasjonale regler for leveringsbetingelser. De beskriver hvem som har ansvaret for forsendelsen, hvem som bærer risikoen, og hvem som er ansvarlig for kostnadene.
Incoterms er internasjonale regler for leveringsbetingelser. De beskriver hvem som har ansvaret for forsendelsen, hvem som bærer risikoen, og hvem som er ansvarlig for kostnadene.
Leveringsbestemmelser beskriver hvem som bærer risikoen ved transport av gods, hvem som skal betale kostnadene, og hvilke plikter kjøper og selger har. Incoterms 2020 er anerkjent av myndigheter og domstoler over hele verden. Ved å følge disse leveringsvilkårene kan selger og kjøper unngå unødvendige misforståelser.
Vi anbefaler å bruke en leveringsklausul der én part er ansvarlig for godset under hele transporten. Dette kan forhindre diskusjoner om hvor og når skaden oppsto.
Klikk på forkortelsene og få en forklaring på de 11 leveringsbetingelsene.
Kjøperen har risikoen fra det øyeblikket selgeren har stilt godset til disposisjon på avtalt tid og sted, f.eks. i
selgerens fabrikk eller lager. Kjøper bærer all risiko og alle kostnadene med å frakte varene til
bestemmelsesstedet, og må også klarere for eventuell eksport.
Forsikringsanbefaling: Kjøperen må kjøpe forsikring fra godset forlater angitt tid og sted i kjøpsavtalen.
Overlevering fra selger til kjøper: Lasterampe på selgers fabrikk eller lager (spesifisert i avtalen).
I internasjonal handel reduserer Incoterms risikoen for misforståelser som kan føre til juridiske problemer. Vi anbefaler derfor at du alltid avtaler vilkårene for alle internasjonale transporter og fraråder sterkt å utforme egne leveringsbestemmelser.
Transportøren har et begrenset ansvar for varene og godset som transporteres. Det er derfor viktig at du kjenner leveringsbetingelsene og forsikrer varene når du er ansvarlig for risikoen, enten du selger eller kjøper.
Her har vi plukket ut de største forskjellene som påvirker forsikring innen transport.
Det er svært viktig at partene (kjøper og selger) signerer kontrakter for hva som skal gjelde under transporten. Leveringsbetingelsen beskriver hvem som står for risikoen og hvem som må forsikre varene.
Når du skriver avtaler med leveringsklausuler, bør du skrive det inn i kjøpsavtaler og handelsfakturaer, for eksempel "FOB Oslo, Incoterms® 2020". Da unngås vanskeligheter med tolkning som kan oppstå i land med egne leveringsvilkår og tolkninger.
Er du usikker på hva EXW, FCA, FOB eller DDP betyr for transporten din? Vi er en profesjonell partner som vil hjelpe deg med transportforsikring og gi råd om hvilke betingelser som er riktig for deg. Vi fraråder sterkt å konstruere egne leveringsbestemmelser ved internasjonelle transporter.
Anvendt ansvarsregel | Reklamasjonsfrist ved synlig skade eller mangel |
Reklamasjonsfrist ved skade som ikke oppdages ved mottakelse |
Foreldelsesfrist | Sumbegrensning |
---|---|---|---|---|
1. Fartøy
Sjøloven (Haag - Visby) Rotterdamkonvensjonen |
Ved mottakelse av godset Ved mottakelse av godset |
3 dager 7 dager |
1 år 2 år |
SDR* 667/kolli eller SDR 2/kg SDR 875/kolli eller SDR 3/kg |
2. Fly
Montrealkonvensjonen |
Ved mottakelse av godset | 14 dager (ved forsinkelse 21 dager) |
2 år | SDR 22/kg |
3. Jernbane
CIM |
Ved mottakelse av godset | 7 dager | 1 år | SDR 17/kg |
4. Bil
CMR |
Ved mottakelse av godset | 7 dager fra ankomst | 1 år | SDR 8,33/kg |
5. Spedisjon
NSAB (oppdrag med transportøransvar) |
Ved mottakelse av godset | 7 dager | 1 år | SDR 8,33/kg |
A6
|
B6 | C6 | D6 | E6 |
*SDR = Special Drawing Rights (SDR) er et internasjonalt betalingsmiddel skapt av Det internasjonale pengefondet (IMF).
SDR fordeles mellom fondets medlemsland etter deres kvoter i fondet, og de gir rett til å kjøpe valuta hos hverandre. SDR skal kunne utnyttes praktisk talt automatisk, og forpliktelsene til tilbakebetaling er begrenset. Ordningen forutsetter ikke noen innskudd, men medlemslandene er forpliktet til å stille sine valutaer til disposisjon for inntil det dobbelte av de beløp av SDR som de er blitt tildelt. Verdien av én SDR beregnes som et veid gjennomsnitt av verdien på fem utvalgte valutaer: amerikansk dollar, euro, kinesisk yuan, japansk yen og britiske pund). Vær oppmerksom på de ovennevnte ansvarsbegrensningene. De er basert på vekt eller per kolli og ikke godsets reelle verdi. |
---|
Lurer du på om det er selger eller kjøper som står for risikoen for varer som transporteres? Eller hva forkortelsene DDP, EXW og FCA står for? Incoterms fjerner unødvendige misforståelser, men vilkårene kan være vanskelige å forstå.
ICC (International Chamber of Commerce) er en internasjonal organisasjon for handel med nasjonale komiteer i hele Norden og med medlemmer fra over 140 land over hele verden.
Mer informasjon finner du på iccnorge.no