Forsinket fly/offentlig transport
Dersom flyet eller annen offentlig transport ikke går til planlagt tid, kan du få erstattet rimelige og nødvendige ekstrautgifter til reise og overnatting. Forsinkelsen må skyldes ekstremvær, trafikkuhell, teknisk feil eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold.
- Forsikringen dekker reiseutgifter dersom flyselskapet/transportøren ikke klarer å innhente reiseruten innen 24 timer.
- Forsikringen dekker overnattingsutgifter dersom flyselskap/transportør ikke kan tilby transport før neste dag.
Forsinket ankomst / rekker ikke neste forbindelse
Hvis du kommer for sent til forhåndsbetalt transport, erstatter vi rimelige og nødvendige reiseutgifter for å innhente den fastlagte reiseruten. Du må ha beregnet tilstrekkelig tid fra du planlegger å ankomme avreisestedet til neste planlagte avgang. Forsinkelsen må skyldes ekstremvær, trafikkuhell, teknisk feil eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold.
- Hvis du mister avgangen din, kontakt først flyselskapet/transportøren. Har du en gjennomgående billett med samme selskap/flyallianse, har selskapet ansvaret for å booke deg om på neste mulige avgang eller finne en annen passende løsning.
- Hvis du ikke har en gjennomgående billett med samme selskap/flyallianse, må du som regel ordne med nye billetter og overnatting selv og kreve erstatning av utgiftene fra oss etterpå.
Kostnader til hotell og arrangementer
Har du Super helårs reiseforsikring kan du søke erstatning for ubenyttet, forhåndsbetalt arrangement eller hotellovernatting, dersom forsinkelsen er på minst 8 timer fra planlagt avgang, og skyldes de samme årsakene som ved forsinkelse ellers. Du kan få erstattet inntil 5 000 kroner per person.
Forsinket reise omfattes ikke av Basis Helårs reiseforsikring.