Meld forsinket reise

Her kan du søke erstatning for nødvendige utgifter ved forsinkelser på tog, fly, båt og andre transportmidler.

  • Meld saken raskt på nett
  • Svar på noen få spørsmål
  • Last enkelt opp vedlegg
Meld forsinket reise

Forsinkelser på reisen

Slik gjør du:

Hvis flyet ditt er kansellert eller forsinket, kontakt først flyselskapet eller reisebyrået ditt. De kan ofte hjelpe deg med ombooking eller refusjon. Få en bekreftelse på årsaken til forsinkelsen, og hvor lang forsinkelsen var.

Utgifter som ikke erstattes av flyselskapet eller reisearrangøren kan du søke om å få erstattet på reiseforsikringen. Ta vare på beløp/kvitteringer for dokumentasjon. 

Hvilke rettigheter har du og hva du kan gjøre dersom flyet ditt blir forsinket eller innstilt? Sjekk dine flyrettigheter hos Forbrukerrådet

Hva dekkes av reiseforsikringen?

Se hva reiseforsikringen dekker

Forsinket fly/offentlig transport

Dersom flyet eller annen offentlig transport ikke går til planlagt tid, kan du få erstattet rimelige og nødvendige ekstrautgifter til reise og overnatting. Forsinkelsen må skyldes ekstremvær, trafikkuhell, teknisk feil eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold. 

  • Forsikringen dekker reiseutgifter dersom flyselskapet/transportøren ikke klarer å innhente reiseruten innen 24 timer. 
  • Forsikringen dekker overnattingsutgifter dersom flyselskap/transportør ikke kan tilby transport før neste dag. 

Forsinket ankomst / rekker ikke neste forbindelse

Hvis du kommer for sent til forhåndsbetalt transport, erstatter vi rimelige og nødvendige reiseutgifter for å innhente den fastlagte reiseruten. Du må ha beregnet tilstrekkelig tid fra du planlegger å ankomme avreisestedet til neste planlagte avgang. Forsinkelsen må skyldes ekstremvær, trafikkuhell, teknisk feil eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold. 

  • Hvis du mister avgangen din, kontakt først flyselskapet/transportøren. Har du en gjennomgående billett med samme selskap/flyallianse, har selskapet ansvaret for å booke deg om på neste mulige avgang eller finne en annen passende løsning. 
  • Hvis du ikke har en gjennomgående billett med samme selskap/flyallianse, må du som regel ordne med nye billetter og overnatting selv og kreve erstatning av utgiftene fra oss etterpå. 

Kostnader til hotell og arrangementer

Har du Super helårs reiseforsikring kan du søke erstatning for ubenyttet, forhåndsbetalt arrangement eller hotellovernatting, dersom forsinkelsen er på minst 8 timer fra planlagt avgang, og skyldes de samme årsakene som ved forsinkelse ellers. Du kan få erstattet inntil 5 000 kroner per person. 

Forsinket reise omfattes ikke av Basis Helårs reiseforsikring. 

Se hva reiseforsikringen ikke dekker

Mat og drikke

Utgifter til mat og drikke dekkes ikke av reiseforsikringen. Sjekk med flyselskapet/transportøren hvilke rettigheter du har dersom det oppstår forsinkelser. 

Streik

Utgifter eller økonomisk tap på grunn av streik/arbeidskonflikter dekkes ikke av reiseforsikringen. Hvis for eksempel flyet ditt blir innstilt eller kansellert, kan du kreve å få pengene tilbake for billetten eller kreve alternativ reise fra flyselskapet så snart som mulig.

Jobbreise

Hvis du har privat reiseforsikring dekkes ikke jobbreiser.

Din egenandel

Det er ingen egenandel ved forsinkelser på reise.

SmartDelay+

Hvis flyet ditt blir forsinket, får du med Super reiseforsikring tilgang til flyplasslounge eller utbetaling med tjenesten SmartDelay+. Husk å registrere flyreisene minst to timer før avreise.

Les om tjenesten!