Vær oppmerksom på svindelforsøk

Flere av våre kunder har mottatt e-poster fra svindlere som hevder at du har et beløp til gode, og ber deg oppgi kortopplysninger for å få det utbetalt. Slike svindelforsøk er et økende samfunnsproblem, og metodene blir stadig mer sofistikerte. Les om hvordan du unngår svindel her!

Skapt for å lure deg

Falske e-poster og tekstmeldinger er laget for å lure deg og kan se nesten identiske ut som ekte meldinger fra kjente avsendere. Vær oppmerksom på at vi aldri vil be deg om å oppgi sensitiv informasjon som kortdetaljer, kontonummer, BankID, passord eller lignende via e-post, telefon eller SMS. Her er noen enkle huskeregler:

  1. Ikke klikk Unngå å klikke på lenker i e-poster eller tekstmeldinger som ber om sensitiv informasjon
  2. Ikke del sensitiv info Del aldri BankID-informasjon, selv ikke med banken, politiet eller andre myndigheter
  3. Dobbeltsjekk Får du en e-post eller SMS du er i tvil om, gå direkte til våre nettsider i stedet for å klikke

Slik avslører du falske e-poster og SMS-er

Her er noen tegn du bør være oppmerksom på:

1. Avsenderadresse
Se nøye på avsenderadressen eller telefonnummeret. Svindlere bruker ofte adresser som ligner på våre, men som har små forskjeller, for eksempel eksempel_if@gmail.com i stedet for eksempel@if.no.

Vi sender alltid ut e-post fra adresser som slutter med @if.no. Vær ekstra forsiktig med tekstmeldinger, det er enkelt å få avsender til å se troverdig ut.


2. Dårlig språk og grammatikk
Skrivefeil, dårlig språk og merkelige formuleringer kan tyde på svindel.

3. Uventede forespørsler om sensitiv informasjon
If vil aldri be deg om å oppgi passord, bankinformasjon, BankID-informasjon eller andre sensitive opplysninger via e-post eller SMS.

4. Henvendelser som haster
Svindlere spiller ofte på tidspress og ber deg handle raskt for å unngå at du rekker å tenke deg om. Vær oppmerksom om det oppgis korte tidsfrister i SMS og e-post.

5. Mistenkelige lenker eller vedlegg
Ikke åpne vedlegg som ser mistenksomme ut eller klikk på lenker som gir deg dårlig magefølelse, den har ofte rett. Hold alltid musepekeren over lenken for å se hvor de leder før du klikker.

6. Du har vunnet en stor premie eller får en stor pengesum
En vanlig metode er å fortelle deg at du har vunnet en splitter ny telefon av nyeste modell, er kunde nummer ti tusen eller at du har en god slump penger til gode. Med mindre du vet at du har deltatt i en konkurranse er disse henvendelsene stort sett alltid for gode til å være sanne. 

Les mer om hvordan du avslører en falsk e-post hos Nettvett.no.

Vi er her for deg

Har du mottatt en mistenkelig henvendelse? Ikke klikk på lenker eller vedlegg og aldri oppgi sensitiv informasjon som bankontonummer, passord eller andre sensitive opplysninger.

Har du mottatt en mistenkelig henvendelse eller vil være sikker på at en utsendelse fra oss er trygg, ta kontakt med oss. Vi er her for deg!