Forsinket eller kansellert fly?

Hva gjør du om flyet ditt er forsinket eller kansellert? Her er rettighetene dine.

Forsinket fly

Rettighetene dine når flyet ikke går som planlagt, avhenger av lengde på reisen og hvor lenge dere er forsinket. Forbrukerrådet har god informasjon om alle rettighetene du har på reisen. Du kan også legge inn hvor du skal og hvor lenge du har ventet, for å se hvilken kompensasjon du har krav på.

På Forbrukerrådet.no kan du legge inn nøyaktig hvor du skal og hvor lenge du har ventet, og se alle rettighetene du har på reisen din.

Kontakt flyselskapet

Flyselskapet har hovedansvaret for å hjelpe deg med ombooking eller å få tilbake pengene. Blir flyet ditt forsinket eller kansellert, må du derfor først kontakte flyselskapet.

Kansellert fly

Hvis flyet er innstilt, skal flyselskapet tilby deg hjelp med ombooking eller gi deg pengene tilbake. Hvis du velger å booke om flybilletten, men den nye billetten koster mer, dekker vi mellomlegget med inntil 3 000 kroner per person. I tillegg dekker vi rimelig overnatting hvis det er nødvendig. 

Hvis kanselleringen eller forsinkelsen fører til at transportøren ikke klarer å hente inn reiseruten innen 24 timer, dekker reiseforsikringen din overnatting og merutgifter til nye billetter for å hente inn fastlagt reiserute. 

Husk å ta vare på all dokumentasjon og kvitteringer for eventuelle utlegg. Dersom flyselskapet ikke kan hjelpe deg, kan du ta kontakt med oss.

NB! Husk at reiseforsikring kun dekker utgifter til deg som allerede er på reise. Hvis du sitter hjemme og skal på reise, må du kontakte flyselskapet og få hjelp fra dem.

SmartDelay+

Hvis flyet ditt blir forsinket, får du med Super reiseforsikring tilgang til flyplasslounge eller utbetaling med tjenesten SmartDelay+. Husk å registrere flyreisene minst to timer før avreise.

Les om tjenesten!