Hovedmeny Til innhold

Pressekontakt

Sigmund Clementz

Sigmund Clementz

Pressesjef
+47 982 49 805
Send e-post

Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.

Pressemeldinger

Stadig flere sjåfører må reddes av bilberger

09.11.2023, 06:27

Bruken av veihjelp og bilberging øker fortsatt kraftig i Norge, viser nye forsikringstall.

Flatt batteri og punktering er blant de vanligste grunnene til å be om veiassistanse, opplyser forsikringsselskapet If. (Foto: If)

De seks første månedene i år er det utført 143 400 veihjelp- og bilbergingsoppdrag dekket over forsikringen, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Det utgjør en økning på over 21 600 oppdrag fra samme periode i fjor. Økningen utgjør 17,8 prosent.

– Nordmenn trenger veihjelp og bilberging i stadig større grad. Fra begynnelsen av 2021 til sommeren i år har det vært en økning på 18,9 prosent. Det virker nesten ikke som det finnes grenser for hvor hvilket behov norske sjåfører har for bilberging og -ekspertise på veien, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Nå mangler biler reservehjul

Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil. Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper.

– I dagens biler finnes sjelden reservehjul, og det er derfor som regel nødvendig å tilkalle veihjelpsbil hvis du punkterer, sier Clementz.

– Å håndtere fylling av feil drivstoff på bilen, er et bilbergingsoppdrag som det er behov for ukentlig. Hvis du oppdager dette med drivstoffpumpa i hånden, må du ikke starte bilen. Ring forsikringsselskapet ditt for å få tilkalt redningsbil og folk som vet hva som skal gjøres. Skader fra feilfylling på motoren og andre vitale deler kan i løpet av noen sekunder bli veldig store, sier kommunikasjonssjefen i If.

Elbiler går tomme for strøm

Med stadig flere elbiler i bilparken, endrer også veihjelpsoppdragene seg litt. Med flere elbiler på veiene er det en økning i behovet for batterilading og transport av bil med tomt batteri.

– En veilhjelpsklassisker er å kjøre bilen tom for bensin eller diesel langt fra nærmeste bensinstasjon. Nå kjører også enkelte batteriene tomme på elbilen, selv om nordmenn flest har blitt flinke til å håndtere lading. Elbilene har dekning på ordinær forsikring og mulighet for å tilkalle redningsbil hvis den går tom for strøm. Akkurat som med biler på fossilt drivstoff, sier Clementz.

Hver femte bil på veiene i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra Finans Norge.

Følg oss på LinkedIn

Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.

Facebook

Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.

Besøk vår YouTube-kanal

Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.