Pressekontakt
Sigmund Clementz
Pressesjef
+47 982 49 805
Send e-post
Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.
Pressemeldinger
Slik sparer du tusenlapper ved steinsprutskader
Det ble meldt inn nær 310 000 steinsprut- og glasskader på norske biler i 2023. – Reparer skaden raskt, så kan du spare tusenlapper, råder forsikringsselskapet If.
Det ble meldt inn nær 310 000 steinsprut- og glasskader på norske biler i 2023, en økning på 13,1 prosent fra 2022. Det viser ferske tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
Norge er bytteversting
If er Nordens største forsikringsselskap, og hver femte bil i Norge er forsikret i If. Selskapet avslører at Norge er nordisk versting i å bytte ut bilruter i stedet for å reparere dem. For i Norge blir hele 66 prosent av skadde frontruter byttet, mens bare 34 prosent blir reparert.
– Det er viktig at steinsprutskader repareres så raskt som mulig når de oppstår. Venter du for lenge, risikerer du at skaden blir større – og ruten må byttes. Mens du som kunde slipper å betale for reparasjon av steinsprutskader, må du betale egenandel på 3 000 kroner hvis ruten må byttes. Derfor lønner det seg å reparere raskt. Det er også mer miljøvennlig å reparere ruten fremfor å bytte den – det sparer over 40 kilo Co2, forklarer kommunikasjonssjef Ellen Paulsen i forsikringsselskapet If.
Forbikjøring på steinspruttoppen
Ifs skadestatistikk viser at de fleste steinsprutskadene skjer i overgangen fra vinter til vår, i mars og april, når snø og is smelter og slipper grusen løs. De fleste skadene oppstår på veier med parallelle kjørefelt, og ved akselerasjonsfelt der folk kjører inn på motorveiene.
– De vanligste årsakene til steinsprut er påkjøring til ny vei og forbikjøring. Og det er ett godt råd som gjelder – hold avstand! Det er ren fysikk: Jo lenger fra du er, jo mindre kraft får stenen når den treffer ruta di, forklarer Paulsen.
Store ruter og myke dekk
If har også tre enkle forklaringer på hvorfor det blir så mange steinsprutskader.
– De nye bilene har større frontruter enn tidligere, som øker sannsynligheten for at stein treffer ruta. Samtidig har nye biler bredere, mykere dekk, og det er spesielt myk gummi i piggfrie dekk. Der samler det seg fort grus når bilene kjører i rolig tempo, som så slynges ut av dekkene når bilene gasser på litt. Det siste elementet er været de senere årene. Store temperatursvingninger gjør rutene mer sensitive, samtidig som det krever mer strøing med sand og grus på veiene. Ikke den beste kombinasjonen, påpeker Paulsen.
Antall skader doblet på 25 år
Antall steinsprut og glasskader på norske biler har godt over doblet seg på 25 år. I 1998 ble det meldt inn litt over 131 000 skader til forsikringsselskapene i Norge, mens norsk forsikringsbransje i 2023 erstattet 310 000 glasskader til en samlet skadekostnad på godt over 2,1 milliarder kroner, ifølge skadestatistikk fra Finans Norge.
Dette gjør du ved steinsprut
- Dekk til skaden med steinsprutplaster eller vanlig, gjennomsiktig tape.
- Meld skaden til forsikringsselskapet ditt, så får du vite hvor du bør reparere skaden.
- Reparer ruta så raskt som mulig. For hver dag som går kan skaden bli verre, og ruta sprekke.
- Reparasjon av glasskader på bilen er dekket på delkasko, kasko og utvidede kaskoprodukter. Hvis ruten kan repareres, betaler du ingen egenandel. Hvis ruten må byttes, betaler du en egenandel på 3 000 kroner. Glasskader påvirker ikke bonusen.
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.
Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.
Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.