Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.
Pressemeldinger
If frykter ulykker på vinterdekk i sommer (fylkestall)
Flere enn én av ti sjåfører kjører på trafikkfarlige dekk i juni og juli, viser en ny analyse. I Oslo er det flest.

Noen skifter aldri til sommerdekk, men kjører på vinterdekk hele året.
Dette er trafikkfarlig, advarer forsikringsselskapet If.
– Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært risikabelt på veien når sola steiker eller styrtregnet pøser ned, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
11,9 prosent bruker vinterdekk uten pigger på bilen i juni og juli. Det viser en analyse If har gjennomført av skadetakseringer hos selskapet sist sommer.
I Oslo er andelen hele 26,4 prosent. I fylkene Vestland og Trøndelag er det også mange som kjører på vinterdekk i juni og juli, henholdsvis 17,6 og 14,9 prosent. I Nordland, Troms og Finnmark er det bare 1-2 prosent som kjører på vinterdekk uten pigger om sommeren. Her er det til gjengjeld en del som bruker piggdekk i sommervarmen.
Analysen er gjort på grunnlag av 2500 skadetakseringer av If-forsikrede biler over hele Norge.
Om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet er forsikret i If, ifølge markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
Livsfarlig vannplaning
– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier Clementz.
Ifølge kommunikasjonssjefen i If finnes det ikke noe som heter helårsdekk.
– En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er hverken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier Clementz.
På sommerdekk i januar
Det er ikke bare vinterdekk som blir brukt året rundt. Clementz forteller at forsikringsselskapet får inn skader fra sjåfører som kolliderer på sommerdekk i januar, og sier at de kjører med slike dekk hele året.
– Dekk tilpasset årstid, vær og føre er viktig for din egen og andres sikkerhet, sier Clementz.

Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.

Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.

Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.