Hovedmeny Til innhold

Pressekontakt

Sigmund Clementz

Sigmund Clementz

Pressesjef
+47 982 49 805
Send e-post

Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.

Pressemeldinger

Heathrow: Dette dekker reiseforsikring og ikke

03.21.2025, 08:52

Fredag innstilles flere flygninger mellom Gardermoen og Heathrow nær London. Den store flyplassen er rammet av strømbrudd. Slik forholder du deg som flypassasjer.

Brann i en transformatorstasjon nær Heathrow flyplass i London har ført til strømbrudd i den store lufthavnen. Heathrow er Europas travleste flyplass, og mange nordmenn er innom her i løpet av en dag. (Arkivfoto: Pixabay)

Brann i en transformatorstasjon i nærheten har forårsaket et stort strømbrudd over hele flyplassen. Ifølge britiske flyplassmyndigheter vil stengningen vare til midnatt fredag.

De fleste flygninger mellom Heathrow og Oslo lufthavn Gardermoen er dermed innstilt fredag. Det er SAS og British Airway som opererer på strekningen. 

– Er du rammet? Ta kontakt med flyselskapet ditt først for å høre hva du skal gjøre, sier pressesjef Sigmund Clementz i If Europeiske Reiseforsikring. 

– Reiseforsikring dekker ikke avbestilling som følge av en slik hendelse. Hvis du nå sitter hjemme og ikke har påbegynt reisen, men har fått informasjon via media eller flyselskap, kontakt flyselskapet, sier han.

Kan kreve refusjon

Reisende som skulle ha reist til/fra Oslo lufthavn Gardermoen/Heathrow må først kontakte flyselskapet for å høre om de kan ordne med ombooking. De som velger å takke nei til tilbudet fra flyselskapet vil alltid kunne kreve refusjon fra flyselskapet for det de har betalt for den opprinnelige billetten.

Han forteller at reiseskadesenteret hos If begynte å få en del henvendelser allerede tidlig fredag.

– En slik situasjon skaper mange ulike scenarier for de som er ute og reiser. Erfaringsmessig vet vi at flyselskapene ønsker å finne gode løsninger de reisende. Noen ganger kan det være enkelt, andre ganger vanskelig, sier pressesjefen i If Europeiske Reiseforsikring.

Hold deg oppdatert

– Sjekk flyplassenes nettsider, flyselskapenes nettsider og nettavisene for oppdatert informasjon. I denne situasjonen kan det kanskje også være lurt å følge med på store britiske medier, sier han.

--

Dette gjelder hos If Europeiske Reiseforsikring

Forsinket avgang:

  • Kunder som skulle ha reist til/fra Oslo lufthavn Gardermoen/Heathrow må først kontakte flyselskapet for å høre om de kan ordne med ombooking. Kunder som velger å takke nei til tilbudet fra flyselskapet vil alltid kunne kreve refusjon fra flysleskapet for det de har betalt for den opprinnelige billetten. 
  • Hvis flyselskapet ikke klarer å finne alternativ reisemåte innen 24 timer, dekkes over reiseforsikringen rimelige og nødvendige utgifter til alternativ transport med inntil 3000 kroner per person, og eventuelt rimelige og nødvendige utgifter til overnatting hvis det blir nødvendig.

Forsinket ankomst:

  • Kunder som mister en videretransport til neste destinasjon må også kontakte flyselskapet.
  • De som har kjøpt en sammenhengende reise med samme flyselskap har rett til enten refusjon eller ombooking helt fram til endelig reisemål.
  • Hvis du har kommet fra andre steder i Norge til Oslo lufthavn Gardermoen, men velger å reise hjem igjen istedenfor å innhente reiserute, må kontakte flyselskapet for å få booket om returen. Ny billett tilbake til hjemsted er ikke dekket på reiseforsikringen.

Super:

  • De med Super dekning på reiseforsikringen hos If Europeiske Reiseforsikring kan i tillegg få dekket inntil en hotellovernatting og billetter til en turisttjeneste som de ikke får benyttet, hvis de ankommer minst åtte timer forsinket til reisemålet. Inntil 5000 kroner per person.

Følg oss på LinkedIn

Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.

Facebook

Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.

Besøk vår YouTube-kanal

Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.