Pressevakt i sommer: Ellen Paulsen uke 26, 27 og 28 (kun SMS i uke 28). Sigmund Clementz uke 29, 30 og 31.

Halvparten så stresset at det påvirker arbeidsevnen

05.15.2024, 05.50

Ny rapport fra forsikringsselskapet If viser at halvparten av norske arbeidstakere er så stresset at det påvirker arbeidsevnen. Samtidig er psykiske lidelser sykefraværsgrunnen som øker mest i Norge. Flere må bidra for å bremse utviklingen, advarer If.

Halvparten av norske arbeidstakere er så stresset at det påvirker arbeidsevnen, melder forsikringsselskapet If.

Hele 9 av 10 nordmenn over 18 år opplever stress. Nær halvparten (44 %) har opplevd stress i mer enn et halvt år, og (45 %) at stress har gått utover arbeidsevnen. Kvinner og unge under 45 år er mer utsatt for stress enn andre.

Uro og engstelse (61 %), søvnproblemer (58 %) og irritasjon (53 %) er de vanligste symptomene på stress blant nordmenn.

Det viser Ifs nordiske helseundersøkelse, gjennomført av Kantar, med over 4 000 respondenter i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Økende psykefravær

Psykiske lidelser er sykefraværsgrunnen som øker mest i Norge. Tall fra NAV viser at det bare i fjerde kvartal i fjor førte til 2,2 millioner tapte dagsverk.

– Samtidig vet vi at 3 av 10 ikke får nødvendig helsehjelp gjennom det offentlige helsevesenet ved psykiske helseplager, på grunn av lange ventetider og begrenset kapasitet. Manglende hjelp kan forsterke og forlenge problemene, og gi unødvendig høyt sykefravær, sier Urd Pedersen, daglig leder i If Vertikal Helse.

Skadelig stress

Ifs arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien synes det høye sykefraværet grunnet psykiske helseplager er urovekkende.

– Stress er ikke skadelig i seg selv. Det kan gi en god følelse av mestring, vekst og utvikling, hvis du har det som skal til for å løse utfordringene du står i. Men å stå i negativt stress over tid, med en følelse av at du ikke har kontroll, kan gå på helsa løs, sier Tobro Wøien.

Arbeidsgiverne må bidra

Arbeidspsykologen påpeker at arbeidsgiverne har et lovpålagt ansvar for å sikre et trygt, sunt og helsefremmende arbeidsmiljø. Det er også i deres interesse at færre sykemeldes, spesielt fordi full sykmelding ikke alltid er anbefalt ved mildere psykiske helseplager.

– Små grep fra arbeidsgiverne kan bidra til å redusere stress hos de ansatte. Det kan være så enkelt som å si til dine ansatte at de kan komme til deg om noe er vanskelig, og at du vil støtte dem så godt du kan. Det er også viktig å anerkjenne at det kan være stress på jobben, og bidra til å redusere det ved å avklare forventninger, gi tydelige tilbakemeldinger og jobbe for et godt samarbeid og tett dialog internt, sier Tobro Wøien.

Ansvar for egen helse

Men det er ikke bare arbeidsgivernes ansvar å redusere stress på arbeidsplassen. Arbeidstakerne har også et ansvar for egen helse, påpeker han:

– Du kjenner deg selv best, så lytt til kroppens signaler – og ta dem på alvor. Sikre det grunnleggende hvis du begynner å slite, som nok søvn, regelmessige måltider og fysisk aktivitet. Avklar andres forventninger til deg, og senk kravene til deg selv til et realistisk nivå. Slå deg til ro med at ting er godt nok, og søk råd og støtte hos leder og kolleger eller familie og venner hvis du trenger det, sier Tobro Wøien.

Råd til arbeidstakerne: Slik kan du selv håndtere stress bedre

1. Lytt til kroppens signaler: Sover du dårligere? Er du mer irritabel? Kjenner du stresset i magen? Vær oppmerksom på tegn på at det er i ferd med å bli for mye for deg.
  2. Sikre det grunnleggende: Ikke slurv med primære behov, hvis du først begynner å slite. Finn en balanse mellom det som tapper deg for energi og det som gir deg energi. Vær fysisk aktiv, treff venner, spis regelmessig, sov nok og ikke drikk for mye alkohol.
  3. Avklar forventningene: Å justere våre krav til oss selv ut fra den livssituasjonen og livsfasen vi er i, er med på å forbedre balansen mellom arbeidsliv og privatliv. Avklaring av forventninger både på jobb og på hjemmebane kan være nyttig, både for å vite hvor du skal legge lista og når noe er bra nok.
  4. Senk kravene: Å streve etter 100 % prestasjon på alle livets områder er urealistisk. Å kunne slå seg til ro med at noe er bra nok, har en stressforebyggende effekt.
  5. Søk støtte: Støtte fra leder og kolleger på jobb, eller hos partner, familie eller venner i privatlivet, vil redusere opplevelsen av stress. En leder som vet at du har det vanskelig, kan også bidra med justeringer som gjør arbeidsdagen enklere å håndtere. Hvis stress vedvarer over tid, og gjør livet vanskelig – be om profesjonell hjelp via fastlegen.

Kilde: Arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien, forsikringsselskapet If

Råd til arbeidsgiverne: Slik kan du hjelpe dine ansatte med å redusere stress

1. Skap trygghet: Psykologisk trygghet på arbeidsplassen innebærer at det oppleves trygt å si ifra – også når noe er vanskelig, hvis ansatte er stresset eller strever på andre måter. Signaliser tydelig at du ønsker at de ansatte skal komme til deg om noe er vanskelig, og at du vil støtte så godt du kan.
  2. Anerkjenn stress: Snakk med dine ansatte om hva som skaper stress i arbeidshverdagen, og hvordan de kan mestre det. Å anerkjenne at det kan være stress på jobb er viktig for å gjøre noe med det. Ansatte har ulike terskler for stress, og det er nyttig for deg som leder å kjenne dine ansatte godt på dette området for å tilpasse.
  3. Avklar forventninger: Vær tydelig med dine ansatte på hva som forventes av dem. Tydelige, realistiske forventninger som er tilpasset den ansattes kompetanse og erfaring, er forebyggende for jobbrelatert stress.
  4. Gi tilbakemeldinger: Gi tydelige, konkrete og hyppige tilbakemeldinger til de ansatte. Det gjør det enklere for dem å vite hvor de står, og når noe er bra nok.
  5. Sikre samarbeid: Sørg for at de ansatte opplever et godt samarbeid, god støtte og innflytelse over egen arbeidssituasjon. Det er viktige buffere mot jobbrelatert stress.

Kilde: Arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien, forsikringsselskapet If