Pressekontakt
Sigmund Clementz
Pressesjef
+47 982 49 805
Send e-post
Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.
Pressemeldinger
Flere ulykker på trafikkfarlige vinterdekk i sommer
Oslo peker seg klart ut som området hvor flest bruker vinterdekk i juni og juli, viser ferske skadetall. Også i andre fylker er andelen høy. Vinterdekk om sommeren utgjør en fare i trafikken, advarer If.
Myke vinterdekk i varmen kan gi drastisk lengre bremselengder i høye hastigheter og vannplaning ved regn, understreker forsikringsselskapet.
22,1 prosent av Oslo-bilene som har vært inne til skadetaksering hos forsikringsselskapet If i juni og så langt i juli, har vært skodd med vinterdekk uten pigger.
– Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært trafikkfarlig på veien i sommervarmen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Viken kommer på neste plass, med 13,9 prosent. Deretter følger Agder med 11,6 prosent andel vinterdekk på sommerføre.
Færrest på piggfrie vinterdekk om sommeren er i Mørge og Romsdal (1,3 prosent), Innlandet (4,6 prosent) og Rogaland (6,9 prosent).
Grunnlaget for tallene er 1656 skadetakseringer av If-forsikrede biler i hele landet i perioden. Hver femte bil i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
Livsfarlig vannplaning
– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier kommunikasjonssjefen i If.
Ifølge Sigmund Clementz finnes det ikke noe som heter helårsdekk.
– En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er hverken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier han.
På sommerdekk i januar
Det er ikke bare vinterdekk som blir brukt året rundt.
Kommunikasjonssjefen i If forteller at forsikringsselskapet får inn skader fra sjåfører som kolliderer i januar på sommerdekk, og sier at de kjører med slike dekk hele året.
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.
Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.
Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.