Pressekontakt
Sigmund Clementz
Pressesjef
+47 982 49 805
Send e-post
Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.
Pressemeldinger
Flere kjører på sommerdekk i snøvær *Skadetall for alle fylker*
Sist vinter hadde 13,6 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If sommerdekk på bilen.
Det er en økning på 7,3 prosentpoeng fra vinteren før. Tallene baserer seg på skadetaksering av over 24 000 If-forsikrede biler vinteren 2021/2022 i Norge.
– Brorparten av skadene skjer ved første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker. Her er det store ulikheter mellom fylkene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– Mange drøyer dessverre for lenge med hjulskift for vinterføre. Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen, sier Clementz.
Venter med vinterdekk
Det er store forskjeller i dekkbruk mellom fylker og regioner i Norge:
– Ofte kommer Sørlandet og Vestlandet høyt opp på lista med sommerdekk på vinterføre. At kystområdene drøyer med vinterdekk, henger trolig sammen med et mildere klima og lite snø på vinteren, sier Clementz.
Sist vinter var det Agder (16,7 prosent), Rogaland (16,6 prosent) og Møre og Romsdal (15,6 prosent) som hadde høyest sommerdekkandel ved bilskader på vinteren, viser skadestatistikken til If.
Høyest piggdekkandel hadde Troms og Finnmark (84,3 prosent) og Nordland (78,1 prosent). Disse fylkene pleier vanligvis å ligge på piggdekktoppen.
På toppen over biler som brukte vinterdekk uten pigger, troner Viken og Oslo med andeler på henholdsvis 82 prosent og 78,9 prosent sist vinter.
– Tar sjanser
– Dessverre ser vi at en del bruker sommerdekk gjennom hele vinteren. Det er foruroligende. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar noen unødvendige og farlige sjanser, sier Clementz.
Forsikringsselskapet If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har ved taksering i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. Sist vinter ble det på landsnivå registrert dekkutstyr på 24 159 personbiler, varebiler og bobiler ved skadetaksering. 3278 av disse hadde sommerdekk på bilen.
Om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet er forsikret i If, ifølge markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
--
(Privat til redaksjon: Svalbard er holdt utenom i denne oversikten på grunn av lavt antall biler.)
Dekktips for vinteren
- Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
- Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
- Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
- Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 40-50 kilometer.
Kilde: Forsikringsselskapet If
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.
Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.
Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.