Pressekontakt
Sigmund Clementz
Pressesjef
+47 982 49 805
Send e-post
Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.
Pressemeldinger
Fersk reiseundersøkelse: Trygghet og fleksibilitet trumfer lav pris
- Ser ut til at de reiselystne har blitt langt mer bevisste etter snart tre år med pandemi, streikekaos og krig, sier reiseeksperten.
En reiseundersøkelse som forsikringsselskapet If og Europeiske Reiseforsikring nettopp har fått utført viser at pris ikke er det viktigste kriteriet når en reise skal handles inn.
- Vi har hatt tre somre på rad med pandemi, streik og krig, og det ser ut til at dette i stor grad påvirker oss nordmenn når vi skal bestille reiser. Trygghet og fleksibilitet trumfer lavest mulig pris, sier Andreas Handeland, reiseekspert og kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske Reiseforsikring.
Det er kun en tredjedel (34 prosent) av respondentene i den landsrepresentative undersøkelsen som svarer at prisen veier tyngst når de kjøper reiser. Langt viktigere er det å føle seg trygg og ivaretatt.
- Godt over halvparten (56 prosent) av de spurte i vår undersøkelse mener at fly- eller reiseselskapets tilgjengelighet, seriøsitet og fleksibilitet er viktigere enn pris. Spesielt viktig for folk er det at selskapet refunderer penger eller finner andre løsninger når uforutsette ting skjer. Mer enn 25 prosent av oss mener dette er viktigst av alt, sier Handeland.
- Pandemien har vist oss at det kan straffe seg å gå utelukkende etter den laveste prisen. Vi hører fortsatt om tilfeller der kunder fortsatt ikke har fått refusjon for reiser som ikke kunne bli gjennomført. En reiseforsikring dekker mye, som sykdom, forsinkelser og tyveri, men erstatter ikke utgifter andre aktører er pliktige til å refundere, og heller ikke konkurser. Det er det verdt å ha i bakhodet når man bestiller, sier Andreas Handeland i If og Europeiske Reiseforsikring.
-----------------------------------
Den landsrepresentative undersøkelsen er gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av If, og inneholder også spørsmål om hvor nordmenn har planer om å oppholde seg i høstferien, hvor de ferierte i sommerferien og bakgrunnen for valgene. Ta kontakt for ytterligere info.
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.
Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.
Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.