Pressevakt i sommer: Ellen Paulsen uke 26, 27 og 28 (kun SMS i uke 28). Sigmund Clementz uke 29, 30 og 31.

Barn hopper på seg tannskader

05.16.2024, 05.54

Trampoline-sesongen er i gang! Det er barn som oftest skader seg på trampoliner, og den vanligste skaden er tannskader. Sommerbursdager er høyrisiko, melder forsikringsselskapet If.

Det er herlig at barn hopper på trampoliner, men det er viktig å sikre at det er trygt, sier forsikringsselskapet If.

Hvert år skader godt over 100 barn seg så alvorlig på trampoliner at det blir en forsikringssak. Det gir minst én forsikringsskade annenhver dag, dersom utendørssesongen regnes for å være rundt 200 dager. Det viser anslag fra forsikringsselskapet If.

– Det finnes ingen offentlig, landsdekkende statistikk over trampolineskader i Norge. Dette anslaget er kun for skader der forsikringsselskapene involveres. I tillegg kommer alle skader som løser seg med en tur på legevakten, og der snakker vi nok betydelig høyere tall, sier kommunikasjonssjef Ellen Paulsen i forsikringsselskapet If.

Farefulle barneselskaper

En gjennomgang av Ifs skadesaker de siste årene, viser at de aller fleste som skader seg på trampoliner er barn under 16 år. Halvparten er i aldersgruppen 6-10 år.

– Barneselskap og sommerbursdager er typisk høyrisiko for skader. Glade barn i partymodus synes det er moro å hoppe på trampolinen sammen med mange andre, og lek og bevegelse er bra. Men det er ikke gøy å skade seg, og kanskje gå resten av sommeren med gips på arm eller ben – eller vonde tannskader, påpeker Ellen Paulsen.

Tenna i trampolinen

For over 60 prosent av trampolineskadene If får inn er tannskader, som skyldes at barn hopper på eller kolliderer med andre barn.

– Også de små er klare for hæla i taket og tenna i tapeten på fest, men få tenker på at de kan skade tenna i trampolinen, som kan gi senskader helt opp i voksen alder, sier Paulsen.

Barn har gratis, offentlig tannbehandling til de blir 18 år, men så må tannbehandling dekkes av egen lomme.
– Senskader etter slagskader i tenner som barn kan dekkes av barneforsikringen. Derfor er det viktig å melde den typen skader til forsikringsselskapet når de oppstår, anbefaler Paulsen.

Brudd i ben og armer

Ifs skaderådgivere melder at trampolineskader på ben og armer heller ikke er uvanlig.

– Det er mange brukne ankler og avrevne leddbånd og korsbånd etter uheldige landinger ved triksing, uhell når flere hopper sammen, ben som havner mellom fjærene – eller uhell når barn går ut og inn av trampolinen. En av skadene vi har fått inn var en liten jente som fikk armen i klem da hun skulle ut av trampolinen, og fikk brudd både i over- og underarmen, forteller Ellen Paulsen.

Enkel regel kan hindre skader

I 2015 ble det innført krav om sikkerhetsnett og kantbeskyttelse på trampoliner. Som eier er du ansvarlig for både sikkerhet, plassering og vedlikehold av trampolinen.

– Det er du som har ansvaret hvis det skjer en ulykke som skyldes for eksempel manglende sikkerhetsnett eller kantbeskyttelse, vinglete plassering eller dårlig vedlikehold av trampolinen.

Da risikerer du selv å bli erstatningspliktig for skader hoppende gjester blir påført, så det er det greit å være oppmerksom på, sier Paulsen.

Hun minner om at det er de voksne som har ansvaret, og som må bestemme reglene.
– Vær nøye med sikkerheten, ha klare regler og følg med mens barna hopper. En god regel er at det ikke bør være flere enn to som hopper om gangen. Ikke for å være kjip, men for å unngå skader. Det er positivt at barn hopper og beveger seg, så lenge det gjøres trygt, sier hun.

Slik gjør du trampolinehoppingen tryggere

• Sørg for godt vedlikehold, og sjekk at trampolinen fungerer som den skal før hver sesong.
  • Sjekk at trampolinen tilfredsstiller sikkerhetskravene, og har sikkerhetsnett og kantbeskyttelse.
  • Plasser trampolinen på et jevnt og stabilt grunnlag.
  • Hold alltid et øye med barna mens de hopper.
  • Lag tydelige regler, for eksempel at kun to kan hoppe samtidig og at baller eller andre ting ikke må tas med inn i trampolinen.
  • Når voksne hopper sammen med barn, er det viktig å være oppmerksom på at vektforskjellen vil gi barna mer sprett enn dere tror.
  • Salto på trampoline gir risiko for alvorlige nakkeskader, og bør ikke testes av barn uten opplæring og bistand av en voksen.

Kilde: Forsikringsselskapet If