Hovedmeny Til innhold

Pressekontakt

Sigmund Clementz

Sigmund Clementz

Pressesjef
+47 982 49 805
Send e-post

Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.

Pressemeldinger

Antallet biltyverier har stupt på 20 år

10.03.2023, 06:36

I 2003 ble det stjålet over 14 600 biler i Norge. Nå er tallet nede i rundt 2400 biler. Kjøretøyene er blitt vanskeligere å stjele, og stjålne elbiler er lite attraktive i utlandet. Det fastslår forsikringsselskapet If.

Nøkkeltyverier er en vanlig fremgangsmåte for å få startet biler ved biltyverier i dag. Pass derfor godt på nøkkelen, oppfordrer If. (Foto: If)

Rattlås, elektronisk startsperre og GPS-sporing av moderne biler gjør jobben vanskeligere for biltyvene. På 20 år er biltyverier i Norge redusert med over 80 prosent.

– Etterhvert som bilene har fått ny sikkerhetsteknologi, har antallet biltyverier gått kraftig ned i Norge. Innføringen av elektronisk startsperre som markedsstandard nærmest sklitaklet vinningsforbryterne, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Moderne biler er vanskeligere å stjele enn eldre modeller. Likevel er det blitt stjålet mellom 2000 og 3000 biler årlig de siste årene, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. I fjor ble 2377 biler kriminelles rov.

Pass på nøkkelen!

– Dessverre er det ganske mange av disse bilene som forsvinner fordi tyven har klart å få tak i nøkkelen. Slike nøkkeltyverier skjer blant annet ved innbrudd i bolig og tyveri fra nøkkelskap hos bilforhandler eller bedrift. Det er derfor svært viktig å ha full kontroll på nøkkelen. Den øverste skuffen i entreen er der innbruddstyven leter først. Finn på et lurere sted, sier Clementz.

Nøkkeltyverier fra garderober skjer også, påpeker han.

– For noen år siden var jeg i en svømmehall. Der hadde garderobeskapene kodelås. Mens en besøkende tastet inn koden, sto tyven og ubemerket leste den av over skulderen. Mens kvinnen svømte, stakk tyven av med bilen hennes. Tyveriet ble ikke oppdaget før hun kom ut på parkeringsplassen for å låse opp bilen sin. Da var den stjålne bilen og tyven sikkert på vei i full fart mot svenskegrensen. Kanskje med stjålne bilskilter både foran og bak, sier kommunikasjonssjefen i If.

Fraktes gjennom Sverige

– Mange stjålne biler har en transportetappe gjennom Sverige, og går derfra på ferjer eller via Øresundsbroen til Øst-Europa. Det kan det være et midlertidig stopp, før de forsvinner til et annet land i verden, sier Clementz.

Elbiler er lite attraktive å stjele, selv om det skjer tyverier av disse også, ifølge If.

– Når du er biltyv, vet du ikke hvor mye strøm som er på bilen. Da er det litt nervepirrende å sitte og vente på nærmeste ladestasjon mens du må fylle strøm. Mange elbiler har fiffig sporingsteknologi, kameraer som kan ta bilder av tyven og gode sikringssystemer. Disse tingene gjør elbiler mindre attraktive å stjele. Ladenettverkene er dessuten ganske skrale saker i det fjerne utland. Norske bensin- og dieselbiler derfor mer naturlige å stjele, sier Clementz.

Bruk matboks mot biltyveri

Enkelte biltyver bruker høyteknologi for å forsterke signaler eller kopiere elektroniske signaturer til nøkler.

– Mitt beste råd er å oppbevare nøkkelen i en matboks i blikk hjemme. Da skjermer du antennen til nøkkelen. Er du ekstra opptatt av sikkerhet, kan nok litt aluminiumsfolie rundt nøkkelen være greit å ha på reise, sier han.

Følg oss på LinkedIn

Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.

Facebook

Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.

Besøk vår YouTube-kanal

Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.