Hva koster en ansatt?
En ansatt som har i årslønn koster totalt
Når du skal ansette noen, er det viktig å huske på at det er mer enn bare lønnen du må ta hensyn til. Det er flere kostnader som kan påløpe, og det er viktig å ha en oversikt over hva disse er.
Som arbeidsgiver er det en lovbestemt plikt å kjøpe yrkesskadeforsikring og pensjonsforsikring for de ansatte i bedriften din. Du kan ordne begge deler enkelt her. Det er viktig å huske på disse kostnadene når du skal vurdere den totale lønnskostnaden for en potensiell ansatt.
Under ser du hva vi har lagt til grunn for beregningen. Du kan endre summene.
Årslønn
Avtalt årslønn inkludert feriepenger (12 %).
Arbeidsgiveravgift
Avgiften varierer etter region og bransje, fra 14,1% til 0%. Husk at i tillegg til lønn skal det også betales
arbeidsgiveravgift på pensjonsinnskudd og andre goder. Skatteetatens oversikt over arbeidsgiveravgift per
region
finner du her.
Endre prosentsats for arbeidsgiveravgift:
Forsikringer
Alle arbeidsgivere plikter å kjøpe yrkesskadeforsikring til de ansatte. Prisen varier mellom ulike yrkesgrupper. En kontoransatt koster f.eks. 674 kroner i året. For en håndverker er prisen 5 000-6 000 kroner. Andre forsikringer som kan være aktuelle for ansatte er helseforsikring og reiseforsikring.
Pensjonsforsikring - sparebeløp
Arbeidsgiver plikter å kjøpe
pensjonsforsikring med minimum 2% sparing av ansattes lønn inntil 12G. Bedriften kan
maksimalt spare 7% av lønn inntil 12G (G = Folketrygdens grunnbeløp).
Endre prosentsats for pensjonsforsikring:
Pensjonsforsikring - innskuddsfritak og kostnader
I tillegg til sparing krever loven at pensjonsforsikringen dekker administrasjonskostnader og fortsatt sparing om arbeidstakeren blir arbeidsufør; såkalt innskuddsfritak. Kostnaden avhenger av alder, kjønn og yrke. Summen vi viser er et gjennomsnittlig estimat.
Lokaler og utstyr
Den ansattes andel av leie av lokaler, PC, mobiltelefon, arbeidsklær, parkering, verktøy eller annet utstyr.
Opplæring
Kurs eller egen/kollegaers tid brukt på opplæring.
Velferds- og sosiale tiltak
For eksempel julebord, julegave, sommeravslutning, lunsj, overtidsmat osv.
Sykefravær
Gjennomsnittlig sykefravær i Norge er 6,5 % (NAV 2017), dvs. 15 sykedager pr år. Bedriften må dekke lønn i 16
kalenderdager, dvs. 12 arbeidsdager ved vanlig 5-dagers uke, før NAV overtar.
Endre antall dager hvis dine ansatte har lavere sykefravær enn snittet, eller sett 0 om det ikke vil utgjøre en
ekstra kostnad (du kommer ikke til å skaffe vikar, bruke overtid for andre ansatte til å få jobben gjort e.l.).
Firmabil/fast bilgodtgjørelse
Her legger du inn de samlede årlige kostnadene, dersom den ansatte får tilbud om firmabil eller bilgodtgjørelse. Husk at det også må betales arbeidsgiveravgift av firmabil/bilgodtgjørelse.
Reisekostnader
Kjøregodtgjørelse eller andre reisekostnader i forbindelse med jobb, kurs eller møter.