Slik ansetter du den beste kandidaten
- Spør om det du egentlig ikke tør å spørre om, sier rekrutteringsekspert Bente Helenesdatter Pettersen. Her deler hun sine beste råd i ansettelsesprosessen.
Bente Helenesdatter Pettersen har over 30 års erfaring innen HR og rekruttering, og er i dag leder for Ifs HR-partnere i Norge og Danmark.
– Jeg har spurt om de merkeligste ting i intervjuer. Så lenge det er innenfor det som er lovlig, er det bedre å spørre enn å la være, så fremt du ikke spør for egen nysgjerrighet, men for å finne ut noe som er vesentlig med hensyn til om dette er en aktuell kandidat eller ikke.
Her deler hun sine beste tips for utlysning av en stilling, hva du bør tenke på under intervjuet, og hvilke fallgruver du bør være obs på.
Utlysningen
- Lag et bilde av den perfekte kandidaten. Se for deg personen som en ekte person, hva han eller hun liker å spise, om vedkommende trener, hvor han/hun går ut, osv.
- Vit i hvilken kanal du finner den rette kandidaten. Er du over 50 år og skal ansette en på 23 år, bør du få hjelp fra en på 23 år når du skal utlyse stillingen.
- Ordlegg deg riktig i annonsen og våg å skille deg ut. Annonsen skal selge. Ikke list opp 24 egenskaper du ønsker kandidaten skal ha, det holder med de tre viktigste. Vær tydelig på stillingsinnhold og hva du har å tilby på en måte som gjør stillingen attraktiv.
Intervjuet
- Vit hva som er viktig for deg å finne ut.
- Still åpne spørsmål.
- Intervjuet handler mye om å lytte. Våg å følge opp, og spør videre hvis det er noe som er uklart. Skrell løken - fortsett å spørre inntil du vet det du mener du trenger å vite.
- Bruk en praktisk oppgave eller et case.
- Sjekk referansene godt. Intervju referansen som du intervjuer kandidaten.
En vanlige fallgruve
- Kandidaten minner om deg selv. Vi liker ofte måten vi jobber på selv, men det er viktig å ikke ansette en kopi av deg selv med mindre du har en veldig god grunn til det. Det er kanskje viktigere å ansette en som har andre egenskaper enn deg selv, eller som kompletterer teamet eller bedriften med kompetanse og egenskaper dere mangler.
I tillegg har Pettersen én hovedregel hun prøver å følge hver gang:
– Jeg har alltid som mål at den jeg intervjuer skal føle seg litt høyere i hatten når han eller hun går ut fra intervjuet enn da vedkommende kom inn. Det er ikke alltid jeg klarer det, men det er viktig å huske på at man alltid skal behandle kandidaten med den aller største respekt.
Attraktiv arbeidsgiver
Det er viktig å være klar over hvilke plikter du har som arbeidsgiver overfor dine ansatte, men det er også nyttig å vite hvilke muligheter du har for å skille deg ut for å bli en ekstra attraktiv arbeidsplass.
Gode forsikringsordninger brukes ofte som et ansattgode i tillegg til lønn – både for å tiltrekke seg nye, men også beholde, gode ansatte.
To forsikringer er lovpålagte
Yrkesskadeforsikring og obligatorisk tjenestepensjon er de to forsikringene som er lovpålagt å ha for alle ansatte. Men man kan velge å legge til flere forsikringer, sier Maria Korslund, som er assurandør i If.
Minimumskravet for den obligatoriske tjenestepensjonen er 2 % av bruttolønn, men som arbeidsgiver kan du velge å sette av mer enn det som er pålagt for å gi de ansatte et ekstra gode.
– Mange bedrifter tilbyr sine ansatte en utvidet tjenestepensjon utover det lovpålagte sparebeløpet. Helseforsikring er også noe mange bedrifter bruker som et ansattgode. En helseforsikring sikrer den ansatte behandling eller operasjon innen 10 dager dersom man skulle bli syk eller skadet. Dette er en populær forsikring også blant unge arbeidstakere.
Les mer om forsikring for ansatte
Hvilke kostnader kommer i tillegg til lønn?
Om du driver et enkeltpersonforetak og vurderer om du har råd til å ansette en ekstra person, er det viktig å ta med i vurderingen at det tilkommer en god del kostnader i tillegg til lønnen. Vi har laget en kalkulator hvor du enkelt kan beregne hva en ansatt egentlig koster.
Hva koster en ansatt?
En ansatt som har i årslønn koster totalt
Når du skal ansette noen, er det viktig å huske på at det er mer enn bare lønnen du må ta hensyn til. Det er flere kostnader som kan påløpe, og det er viktig å ha en oversikt over hva disse er.
Som arbeidsgiver er det en lovbestemt plikt å kjøpe yrkesskadeforsikring og pensjonsforsikring for de ansatte i bedriften din. Du kan ordne begge deler enkelt her. Det er viktig å huske på disse kostnadene når du skal vurdere den totale lønnskostnaden for en potensiell ansatt.
Under ser du hva vi har lagt til grunn for beregningen. Du kan endre summene.
Årslønn
Avtalt årslønn inkludert feriepenger (12 %).
Arbeidsgiveravgift
Avgiften varierer etter region og bransje, fra 14,1% til 0%. Husk at i tillegg til lønn skal det også betales
arbeidsgiveravgift på pensjonsinnskudd og andre goder. Skatteetatens oversikt over arbeidsgiveravgift per
region
finner du her.
Endre prosentsats for arbeidsgiveravgift:
Forsikringer
Alle arbeidsgivere plikter å kjøpe yrkesskadeforsikring til de ansatte. Prisen varier mellom ulike yrkesgrupper. En kontoransatt koster f.eks. 674 kroner i året. For en håndverker er prisen 5 000-6 000 kroner. Andre forsikringer som kan være aktuelle for ansatte er helseforsikring og reiseforsikring.
Pensjonsforsikring - sparebeløp
Arbeidsgiver plikter å kjøpe
pensjonsforsikring med minimum 2% sparing av ansattes lønn inntil 12G. Bedriften kan
maksimalt spare 7% av lønn inntil 12G (G = Folketrygdens grunnbeløp).
Endre prosentsats for pensjonsforsikring:
Pensjonsforsikring - innskuddsfritak og kostnader
I tillegg til sparing krever loven at pensjonsforsikringen dekker administrasjonskostnader og fortsatt sparing om arbeidstakeren blir arbeidsufør; såkalt innskuddsfritak. Kostnaden avhenger av alder, kjønn og yrke. Summen vi viser er et gjennomsnittlig estimat.
Lokaler og utstyr
Den ansattes andel av leie av lokaler, PC, mobiltelefon, arbeidsklær, parkering, verktøy eller annet utstyr.
Opplæring
Kurs eller egen/kollegaers tid brukt på opplæring.
Velferds- og sosiale tiltak
For eksempel julebord, julegave, sommeravslutning, lunsj, overtidsmat osv.
Sykefravær
Gjennomsnittlig sykefravær i Norge er 6,5 % (NAV 2017), dvs. 15 sykedager pr år. Bedriften må dekke lønn i 16
kalenderdager, dvs. 12 arbeidsdager ved vanlig 5-dagers uke, før NAV overtar.
Endre antall dager hvis dine ansatte har lavere sykefravær enn snittet, eller sett 0 om det ikke vil utgjøre en
ekstra kostnad (du kommer ikke til å skaffe vikar, bruke overtid for andre ansatte til å få jobben gjort e.l.).
Firmabil/fast bilgodtgjørelse
Her legger du inn de samlede årlige kostnadene, dersom den ansatte får tilbud om firmabil eller bilgodtgjørelse. Husk at det også må betales arbeidsgiveravgift av firmabil/bilgodtgjørelse.
Reisekostnader
Kjøregodtgjørelse eller andre reisekostnader i forbindelse med jobb, kurs eller møter.