Lovpålagte forsikringer via arbeidsgiver
Yrkesskadeforsikring
Yrkesskadeforsikring er en forsikring som skal dekke tap, utgifter og eventuell erstatning i forbindelse med sykdom eller skade, påført i arbeidssammenheng. Alle ansatte skal dekkes av yrkesskadeforsikringen. I tillegg innehaver av personlig firma som arbeider minst 50 % av normal arbeidstid i firmaet.
Forsikringen gjelder for eksempel skade eller sykdom som er
- forårsaket av en arbeidsulykke (yrkesskade)
- likestilt med yrkesskade etter folketrygdloven
- forårsaket av skadelige stoffer eller arbeidsprosesser
- belastningsskader regnes ikke som yrkesskader
Her kan du lese om yrkesskadeforsikring
Tjenestepensjon
De fleste arbeidsgivere har plikt til å ha tjenestepensjonsordning for sine ansatte. Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) må inneholde alderspensjon og innskudds-/premiefritak ved uførhet. Foretaket kan frivillig inkludere andre ytelser, som uførepensjon og etterlattepensjon.
Alle ansatte over 20 år og som jobber i minst 20 prosent stilling (i året), skal være med i pensjonsordningen.