Pressekontakter
Pressevakt i sommer: Ellen Paulsen uke 26, 27 og 28 (kun SMS i uke 28). Sigmund Clementz uke 29, 30 og 31.
Pressemeldinger
Stadig færre krasjer i rundkjøringer
Tro det eller ei: Norske sjåfører takler rundkjøringer bare bedre og bedre, viser skadestatistikk.
![](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/00885/6c4a7cb5-8a27-4bb4-8b9c-15db216e648d.jpg)
De siste årene har det vært en markant nedgang i antall ulykker i rundkjøringer her i landet, viser skadetall fra Finans Norge.
Mens det til sammenligning var 4225 skadetilfeller i rundkjøringer i 2013, var det 1889 i fjor og 1998 i 2020. Tidligere har ulykkestallene i rundkjøringer ligget på rundt 3500 tilfeller i året.
– Utviklingen er gledelig. Å kjøre i rundkjøring er vel så mye en sosial ferdighet som en trafikkteknisk øvelse, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– Rundkjøringer ble i sin tid ble innført for å senke skaderisikoen i kryss og få trafikken til å flyte bedre. Likevel er det like viktig her som på en motorvei å følge godt med, få god oversikt og vise aktsomhet, både for andre kjøretøyer, fotgjengere og syklister, sier han.
Skadene blir vanligvis ikke så store i rundkjøringer fordi farten er lav, ifølge If.
Kontroversielt tema
Selv om skadetallene går ned, er temaet «hvordan kjøre riktig i rundkjøring» egnet til å skape opphetet debatt i nettavisenes kommentarfelter og ødelegge stemningen i ethvert familieselskap eller grillparty.
– Å diskutere «blinke eller ikke blinke til venstre før rundkjøring» på skogstur kan nesten antenne skogbrann, sier Clementz.
Kommunikasjonssjefen i If forteller at her går det et skarpt skille i den norske befolkning: De som tok sertifikatet før eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført.
Yrkessjåfører liker venstreblinking
I trafikkreglene finnes det ikke noe skrevet krav om bruk av blinklys til venstre i en rundkjøring. I enkelte tilfeller kan slik tegngiving likevel være nyttig informasjon for andre trafikanter, påpeker Statens vegvesen.
– Selv om det nok føles uvant å blinke for en del, vet vi at blant andre yrkessjåfører setter stor pris på tilleggsinformasjonen dette gir i trafikksituasjonen. Hemmeligheten til god flyt i rundkjøringer er at andre skjønner hva du skal gjøre på et så tidlig tidspunkt som mulig. Gjennom å senke farten, feltplassering og tegngivning gir du signaler til andre i trafikken. I noen situasjoner kan faktisk blikkontakt og bruk av håndbevegelser løse oppgaver i en rundkjøring. Det tror jeg mange har opplevd selv, sier Clementz.
Karosseriskader i rundkjøringer
År | Antall skader |
2021 | 1889 |
2020 | 1998 |
2019 | 2541 |
2018 | 2480 |
2017 | 2725 |
Kilde: Finans Norge
![](/dynamic/img/circle-pageteaser-linked-in.9e516f097ef3f9c22442.jpg)
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.
![](/dynamic/img/circle-pageteaser-facebook.ec774591470f49fcd96b.jpg)
Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.
![](/dynamic/img/circle-pageteaser-youtube.74bd4740784f96f0b544.jpg)
Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.