Presse
Er du journalist? Her finner du blant annet våre pressekontakter, pressemeldinger og lenker til våre sosiale medier.
Besøk vårt presseromPressekontakter
Sigmund Clementz
Kommunikasjonssjef
+47 982 49 805
Send e-post
Ellen Paulsen
Kommunikasjonssjef
+47 900 36 010
Send e-post
Pressemeldinger
Rekordhøy kundetilfredshet og fornyelsesgrad bak historisk resultat for If
- If leverer sitt sterkeste kvartalsresultat noensinne. Kundetilfredsheten og fornyelsesgraden hos oss slår rekorder, og kombinert med en veldig god kundevekst er vi godt rustet for å håndtere usikkerhet også i tiden som kommer, sier konsernsjef Morten Thorsrud, som i dag presenterer resultatet for årets første kvartal.
Vi befinner oss i en turbulent tid. Koronapandemien hadde knapt avtatt før hele verdenssamfunnet skulle bli preget av Russlands invasjon av Ukraina.
If har klart seg godt gjennom pandemien og gjør ytterligere et sterkt kvartal. Dette første kvartalet i 2022 er vårt sterkeste noensinne. If vokser i alle land og innenfor alle forretningsområder. Den totale veksten er på hele 6,9 prosent.
Det tekniske resultatet øker med mer enn ti prosent til 2 353 MNOK (2 236), og totalkostnadsprosenten for første kvartal forbedres til 80,8 prosent (81,5 prosent i Q1 2021). Det gjør meg ekstra glad å se at vår fornyelsesgrad er høyere enn noen gang tidligere. Ni av ti If-kunder innen privatsegmentet velger å fornye sine forsikringer hos oss. I kombinasjon med både økt kundetilfredshet og solid vekst i kundemassen viser det styrke.
Ifs utvikling speiler på mange måter samfunnet ellers, og det finnes fire trender vi må ta hensyn til.
Samfunnets vei tilbake til normalen etter pandemien. Det finnes fortsatt spor av koronasituasjonen i vårt resultat. Nå ser vi at biltrafikken normaliserer seg og at reiseaktiviteten har fått ordentlig fart på seg.
Geopolitisk ustabilitet byr på nye utfordringer, både for kunder og forsikringsbransjen. Russlands invasjon av Ukraina preger vår del av verden, men selve krigen påvirker ikke forsikringsdriften i stor grad, da krig som regel er unntak i forsikringsvilkårene. Derimot er situasjonen for selskaper med virksomhet i Russland mer komplisert sett ut ifra et forsikringsperspektiv.
Generelt økende inflasjon som tiltar ytterligere som følge av krigen. Her ser vi en risiko for at selskaper blir underforsikret dersom prisen på råvarer eller komponenter øker raskt. Dette er en helt ny sitasjon. Det at store virksomheter risikerer å være underforsikret som følge av rask verdiøkning er noe vi ikke har sett siden If ble grunnlagt.
Forstyrrelser i globale forsyningskjeder. Et svakt nybilsalg, spesielt i Sverige, påvirker Ifs vekst negativt. Det skyldes ikke fallende etterspørsel. Tvert imot er denne stor. Problemet er bilprodusentenes leveringsproblemer. Når halvledermangelen igjen er under kontroll, forventer vi en sterk utvikling i nybilsalget.
Usikkerheten som har fulgt med de to påfølgende og turbulente samfunnskrisene vi har stått i, viserviktigheten av stabile forsikringsselskaper som hjelper privatpersoner og virksomheter med å håndtere risiko. Vi skal fortsette å være ved kundenes side. Det er dette som ligger bak vår vellykkede kombinasjon av rekordhøy kundetilfredshet, god fornyelsesgrad og solid vekst.
Morten Thorsrud
Konsernsjef
Resultat for første kvartal (Q1):
Konsernets resultat for første kvartal 2022 viser en fortsatt sterk utvikling for Nordens største forsikringsselskap.
- Totalkostnadsprosenten for Q1: 80,8 (81,5 i Q1 2021).
- Teknisk resultat for Q1: 2 353 MNOK (2 236).
- Premieinntekt for Q1: 19 250 MNOK (18 229).
- Total vekst i premieinntekt Q1: 6,9 prosent
- Investeringsresultatet viser en gevinst på 594 MSEK (572) i Q1.
Det norske resultatet
If vokser med 7,4 prosent på det norske markedet, målt i premieinntekter.
- Premieinntekten i Q1 var 6 377 MNOK (5 937 MNOK i Q1 2021).
- Det tekniske resultatet landet på 347 MNOK (323 MNOK)
- Totalkostnadsprosenten for Q1 var 92 (92,4).
Her kan du lese mer om If-eier Sampos resultat, samt få mer informasjon om Ifs resultat.
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.
Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.
Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.