Dette er Jeanette.
Hun er mer enn en skaderådgiver.
Hun verner også om butikkeierne.
Som skaderådgiver for Ifs kommersielle forsikringer hjelper Jeanette store og små bedrifter som har lidd store eller små skader. Det er en jobb hvor ingen dag er lik den andre, og hvor kundesamtaler kan være veldig personlige, selv om det gjelder en bedrift.
«I min rolle blir jeg gjerne også litt psykolog. Hvis du tilfeldigvis opplever en røykskade i butikken din – som både er livet ditt og din økonomiske sikkerhet – kan det åpenbart skape mye angst. Min oppgave vil ikke bare være å håndtere selve skaden, men også å hjelpe kunden til å føle seg så rolig som mulig i denne situasjonen».
En god lytter som får takknemlighet i gjengjeld
- Du må være flink til å lytte, og la kunden snakke ferdig, sier Jeanette. Personen som har opplevd en skade er ofte veldig stresset og hopper fra a til å. Da er det viktig å kunne føre samtalen i riktig retning; ta et skritt tilbake og gå gjennom det som skjedde sammen.
En hendelse som Jeanette husker spesielt godt, er en stor brann som fant sted i Stockholm sentrum for noen år siden. Der ble en eiendom fullstendig ødelagt og rundt tjue av Ifs kommersielle kunder ble berørt. På den tiden jobbet Jeanette også med inspeksjoner, noe som betydde at hun møtte flere butikkeiere på stedet, midt i ødeleggelsene.
- Det kan være store variasjoner rundt hvordan forskjellige kunder reagerer i en slik situasjon, sier Jeanette. Selvfølgelig er det alltid veldig trist når noe slikt skjer, men for en større bedrift trenger det ikke å være så avgjørende eller personlig. For en eier av en liten bedrift derimot, som har endt opp med en røykskadd vårkolleksjon etter en brann i eiendommen ved siden av, kan jeg virkelig utgjøre en forskjell. Når jeg rolig og tydelig forklarer at rengjøringsfirmaene er ekstremt dyktige og sannsynligvis vil klare å redde klærne – så merker jeg hvor lettet kunden blir. Jeg møter ofte stor takknemlighet i rollen min.
Ved kundenes side, med mulighet til å vokse
Vil du vite mer?
Les mer om hvordan det er å jobbe hos If, og se våre ledige stillinger. Kanskje du finner noe som er akkurat ditt neste steg i karrieren.
Jeanette har jobbet med forsikring i 23 år, og det er evnen til å hjelpe mennesker gjennom kriser som gjør at jobben fortsatt føles motiverende og meningsfull. Å være i et stort forsikringsselskap som If betyr også muligheter til å utvikle seg i forskjellige retninger over tid.
- Først jobbet jeg med motorkrav, sier Jeanette. Nå håndterer jeg eiendomskrav for bedrifter, og innenfor det feltet kan du bli ekspert på for eksempel maskinskade eller større materielle skader. Vi har mange forskjellige ferdigheter i teamet og hjelper hverandre til å være der for våre kunder på den aller beste måten.
Men å være en rådgiver betyr ikke bare å hjelpe når skaden allerede har skjedd. En minst like viktig del av arbeidet kan være å jobbe skadeforebyggende med for eksempel risikoinspeksjoner.
- Vi besøker kundene våre for å sikre at de har den riktige beskyttelsen på plass for å drive virksomheten sin på en trygg og sikker måte. Vi ser til at sikkerhetskravene overholdes, sjekker dørlåser, alarmer og vinduer. Alt kommer an på bedriften – om den for eksempel ligger i en storby eller på landet. Hver skade vi forhindrer kan utgjøre en stor forskjell for den enkelte bedriftseier og det føles veldig godt å kunne bidra til det.
Få bedriftsnyheter og info om ledige stillinger.