Dette er målene som If har satt:
Scope 1: Direkte energi
Redusere utslipp med 48 % innen 2030
Her stammer Ifs utslipp fra firmabiler. If skal redusere utslippene fra 132 tonn CO2e i basisåret 2020 til 69 tonn innen 2030 ved blant annet å bytte ut bensin- og dieselbiler med elbiler.
Scope 2: Indirekte energi
Redusere utslipp med 42% innen 2030
Utslipp fra bruk av elektrisitet, oppvarming og kjøling av Ifs kontorer skal reduseres fra 1488 tonn CO2e i basisåret 2020 til 863 tonn CO2e innen 2030. Dette skal oppnås ved å bytte til grønn fjernvarme ved kontoret vårt i Helsinki og bruke fornybar elektrisitet ved kontorene våre i Baltikum.
Elektrisiteten vi kjøper til de største kontorene våre i Norden, kommer allerede fra fornybare kilder.
Scope 3: Andre indirekte utslipp
Scope 3 dekker 15 utslippskategorier. For finanssektoren er investeringer den eneste obligatoriske kategorien. If har frivillig inkludert reduksjon av utslipp fra innkjøpte varer og tjenester.
Investeringer medførte 433 000 tonn CO2e-utslipp i 2020*. Ifs porteføljemål omfatter 85% av selskapets totale investeringer og utlån per 2020**. If bruker temperaturvurdering for å sette mål for børsnoterte aksjer, selskapsobligasjoner, fond og ETFer, for eksempel:
- If forplikter seg til å tilpasse porteføljens scope 1+2 temperaturscore per investert verdi i børsnoterte aksjer, selskapsobligasjoner, fond og ETFer fra 2,52 °C i 2020 til 2,04 °C i 2027.
Innkjøp av varer og tjenester i forbindelse med skadeoppgjør førte til utslipp av nesten 90 000 tonn CO2e i 2020. Fra 2020 må alle leverandører i forbindelse med skadeoppgjør og konserntjenester overholde Ifs etiske retningslinjer for leverandører. If har nå frivillig også satt mål for leverandørengasjement for innkjøpte varer og tjenester for å redusere utslipp fra skadeoppgjør:
- If har bestemt at 30 % av leverandørene, basert på forbruk i forbindelse med innkjøp av varer og tjenester, skal ha vitenskapsbaserte mål innen 2028.
– Behandling av skadeoppgjør er kjernen i virksomheten vår. Vi kjøper materialer og tjenester for mer enn 11 milliarder svenske kroner hvert år, og vi behandler mer enn én million skadeoppgjør innen kjøretøy- og eiendomssegmentet. Det fører indirekte til en betydelig del av utslippene våre, og vi kan helt klart gjøre noe med dette ved å oppfordre leverandørene våre til å sette ambisiøse klimamål, sier Thorsrud.