Hovedmeny Til innhold

Presse

Er du journalist? Her finner du blant annet våre pressekontakter, pressemeldinger og lenker til våre sosiale medier. 

Besøk vårt presserom

Pressekontakter

Sigmund Clementz

Sigmund Clementz

Kommunikasjonssjef
+47 982 49 805
Send e-post

Ellen Paulsen

Ellen Paulsen

Kommunikasjonssjef
+47 900 36 010
Send e-post

Pressemeldinger

Mange ulykker med glatt veibane

10.17.2022, 06.54

Underkjølt veibane, feil dekk og for høy hastighet er grunnen til alle eneulykkene de siste dagene, ifølge forsikringsselskapet If.

Med underkjølt veibane er det viktig å ha dekk som skaper friksjon, understreker If. Mønstre på sommerdekk skal lede vann bort, på vinterdekk skal de skape godt grep. (Foto: If)

Bare det siste døgnet har det vært mange ulykker på glatt føre. Selv om det ikke er kommet snø, kan veibanen være lunefull, advarer If.

Ifølge forsikringsselskapet venter mange for lenge med å legge om til vinterdekk på bilen.

– Vi får dessverre inn ulykker i både desember og januar hvor folk har sommerdekk på bilen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Midt i oktober er det slettes ikke uvanlig med minusgrader på natta og underkjølt veibane. Det er en oppskrift på skumle ulykker. Mange oppdager ikke at veien er glatt før det er for sent, sier han.

Det er særlig høyereliggende strøk og veier som ligger nær vann som hvor det oppstår underkjølt veibane. En tynn, usynlig ishinne legger seg på asfalten. Den kan være vanskelig å oppdage for mange, før det er for sent.

– Mange har allerede skiftet til vinterdekk. Det er bra. Sommerdekk på underkjølt vei er en ulykke som venter på å skje. Dekk beregnet på sommerføre har langsgående riller for å unngå vannplaning, men fungerer dårlig for å skape friksjon når det er glatt på veien. På vinterdekk er det mønster som går på tvers. Det skaper grep, sier Clementz.

– Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen. Du må også tilpasse farten etter vær og føre, sier kommunikasjonssjefen i If.

Dekktips for vinteren

  • Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-15 kilometer.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Følg oss på LinkedIn

Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.

Facebook

Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.

Besøk vår YouTube-kanal

Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.