Behandling av personopplysninger
Her kan du lese vår personvernerklæring og om hvordan vi behandler dine personopplysninger.
Her kan du lese vår personvernerklæring og om hvordan vi behandler dine personopplysninger.
Når du benytter deg av våre tjenester og forsikringsprodukter betror du oss med mye informasjon. Vi tar dette ansvaret på største alvor og vil at du skal føle deg trygg på at vi beskytter informasjonen din ved å behandle den konfidensielt og i samsvar med personvernforordningen GDPR.
Denne personvernerklæringen gjelder for all behandling vi gjør av dine personopplysninger. Både behandling av informasjon som du gir oss i egenskap av å være nåværende eller potensiell kunde, samarbeidspartner eller liknende, men også informasjon som du eller andre besøkende legger igjen i våre digitale tjenester som blant annet nettsider, apper og "Mine Sider".
If Skadeförsäkring AB, med registreringsnummer 516401-8102 i Bolagsverket, og adresse: 106 80 Stockholm, Sverige, og selskapets filialer i Norge, Finland, Danmark, Estland og Latvia ("If", "vi", "oss") er behandlingsansvarlig for alle personopplysninger som knytter seg til skadeforsikringsvirksomheten.
If Liv AB med registreringsnummer 516406-0252 i Bolagsverket og adresse: 106 80 Stockholm, Sverige, er behandlingsansvarlig for alle personopplysninger knyttet til livsforsikringsvirksomheten.
Hvis du har spørsmål om behandlingen av personopplysningene dine, kan du kontakte vår personvernombud ved å skrive til oss som angitt i avsnittet "Kontakt".
Vi ønsker å være åpne med hensyn til informasjonen vi har om deg og ønsker å sørge for at den er oppdatert og korrekt. Om du ønsker å benytte deg av noen av rettighetene beskrevet under kan du kontakte vår personvernombud på mail: DPO@if.no eller våre lokale representanter i våre respektive land:
Om du ønsker å motta en kopi av personopplysningene vi har om deg, et såkalt datautdrag, kan du sende en e-post til: innsyn@if.no. Du kan også sende et brev til If Skadeforsikring NUF, Att: Quality & Support Trondheim, Postboks 240, 1326 Lysaker.
Før vi kan foreta noen utlevering av informasjon trenger vi å identifisere deg for å sikre at vi utleverer informasjon til rett mottaker.
Benytt deg gjerne av dette skjemaet for å be om innsyn. Når skjemaet er ferdig utfylt og signert kan det scannes eller fotograferes med mobiltelefonen og sendes per e-post eller i posten. Obs! Husk at det må være lesbart. Ønsker du å sende skjemaet kryptert kan du benytte deg av vår nettbaserte løsning for å kryptere e-post.
Alternativt vil vi ringe deg når vi mottar din e-post og foreta en identifisering med BankID i løpet av samtalen.
Rett til å bli informert
Du har rett til å bli informert om hvordan vi behandler dine personopplysninger. Dette gjør vi gjennom denne personvernerklæringen og ved å besvare dine spørsmål. Du kan finne mer informasjon om dette på nettsidene til Datatilsynet.
Rett til å få personopplysninger slettet ("Rett til å bli glemt")
Du har rett til å be om at dine personopplysninger skal slettes eller fjernes fra våre systemer og registre. Denne retten vil for eksempel gjelde i følgende situasjoner:
Merk at denne retten kun gjelder bare under visse omstendigheter, siden vi i henhold til forsikrings- og regnskapslovgivning kan være pålagt å lagre forsikringsavtaler, krav under forsikringsavtaler og annen informasjon (som kan inkludere personopplysninger) for bestemte perioder.
Vi vil heller ikke slette dine personopplysninger når det er nødvendig å bruke personopplysningene for å oppnå formålet de ble innhentet til, eller dersom vår interesse i å behandle personopplysningene veier tyngre enn din interesse i å få dem slettet. Det kan medføre at store deler av personopplysningene vi lagrer kan være unntatt fra rettigheten til sletting. I slike tilfeller vil vi avslutte behandlingen av dine personopplysninger for alle andre formål enn de vi har lagt til grunn som nødvendige.
Les mer hos Datatilsynet.
Rett til retting
Du har rett til å be oss korrigere, anonymisere eller slette personopplysninger vi har om deg, dersom de er feil, misvisende eller ufullstendige. Du har rett til å gi utfyllende opplysninger dersom relevant informasjon mangler. Les mer hos Datatilsynet.
Rett til innsyn
Du har rett til å motta de personopplysninger vi har om deg, informasjon om behandlingen av disse opplysningene samt formålet de behandles for. Les mer hos Datatilsynet.
Rett til dataoverføring
Du har rett til å motta de personopplysninger som du har gitt oss på et format som gjør det mulig for deg å overføre opplysningene til en annen organisasjon. Hvis du ber om det, kan en kopi av dine personopplysninger overføres direkte til det andre foretaket, dersom det er teknisk mulig. Les mer hos Datatilsynet.
Rett til å begrense behandlingen
Du har rett til å be oss begrense behandlingen av personopplysningene dine. Denne rettigheten gjelder for eksempel i tilfeller der du mener at:
Du har også rett til å be oss om å stanse behandlingen av dine personopplysninger mens vi behandler din forespørsel. Les mer hos Datatilsynet.
Rett til å protestere mot behandling
Du har rett til å motsette deg vår behandling av dine personopplysninger i visse tilfeller. For eksempel der vi behandler dine personopplysninger for markedsføringsformål eller i enhver annen situasjon der vi behandler personopplysninger med berettiget interesse som behandlingsgrunnlag. Om du motsetter deg slik behandling vil vi bare fortsette behandlingen dersom vi mener at våre interesser er mer tungtveiende enn dine.
Merk at denne retten bare gjelder bare under visse omstendigheter, siden vi i henhold til forsikrings- og regnskapslovgivning kan være pålagt å lagre forsikringsavtaler, krav under forsikringsavtaler og annen informasjon (som kan inkludere personopplysninger) for bestemte perioder.
Vi vil heller ikke slette dine personopplysninger når det er nødvendig å bruke personopplysningene for å oppnå formålet de ble innhentet til, eller dersom vår interesse i å behandle personopplysningene veier tyngre enn din interesse i å få dem slettet. Det kan medføre at store deler av personopplysningene vi lagrer kan være unntatt fra rettigheten til sletting. I slike tilfeller vil vi avslutte behandlingen av dine personopplysninger for alle andre formål enn de vi har lagt til grunn som nødvendige.
Les mer hos Datatilsynet.
Rett til å velge bort direkte markedsføring
Du har alltid rett til å motsette deg at dine personopplysninger brukes til målrettet markedsføring (også i situasjoner der vi markedsfører ut fra profilering). Hvis du gir beskjed om at du ikke lenger ønsker å motta direkte markedsføring fra oss, vil vi ikke lenger sende deg slik markedsføring.
Rett til å protestere på automatiserte avgjørelser som vesentlig påvirker deg
Du har rett til å protestere mot automatiserte avgjørelser, dersom avgjørelsen har rettsvirkninger for deg, eller om den påvirker deg på annen betydelig måte. Se avsnittet "Hvordan vi benytter din informasjon til automatiserte avgjørelser" for kontaktinformasjon og øvrig informasjon om hvordan vi benytter automatiserte avgjørelser.
Les mer hos Datatilsynet.
Rett til å trekke tilbake et samtykke
Hvis vi har basert oss på ditt samtykke for behandling av dine personopplysninger kan du når som helst trekke tilbake slikt samtykke. Når du trekker tilbake ditt samtykke vil vi avslutte behandlingen av personopplysninger for formålet som samtykket omfattet. Merk at slik tilbaketrekning kan påvirke gyldigheten av din forsikring og adgangen til å bruke våre tjenester.
Rett til å klage til Datatilsynet
Vi håper du vil si ifra dersom du mener vi ikke overholder reglene i personopplysningsloven. Vi oppfordrer deg til i første omgang å kontakte oss for å håndtere din klage, gjerne gjennom den kontakten eller kanalen du allerede har etablert med oss. Du kan også kontakte personvernombudet vårt for å søke råd og veiledning. Personvernombudet har taushetsplikt dersom du ønsker å si fra om noe i fortrolighet. Se avsnittet "Kontakt".
Du kan også klage over vår behandling av personopplysninger til relevant datatilsynsmyndighet. Vi er under tilsyn av det svenske datatilsynet Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), men du kan også klage til Datatilsynet i Norge.
Personopplysninger som samles inn avhenger av det individuelle forholdet og/eller forsikringsproduktet som innsamlingen gjelder. Ulike typer personopplysninger vil innhentes og lagres av oss avhengig av om du er en forbruker som er forsikret eller skadelidt under en av våre forsikringer, eller hvis du er sikret gjennom en forsikringsavtale som en annen har inngått på dine vegne (for eksempel dersom du er sikret under en forsikringsavtale inngått av din arbeidsgiver).
På samme måte vil vi behandle ulike personopplysninger om deg avhengig av om du er en oppnevnt som fullmektig for et foretak, en besøkende på vår nettside, et vitne, eller et annet individ som vi har et forhold til, for eksempel en samarbeidspartner, ansatt eller potensiell ansatt. Vi kan også motta personopplysninger fra offisielle registre slik som Folkeregisteret, Statens vegvesen, Kartverket og Brønnøysundregistrene i tillegg til våre samarbeidspartnere og andre informasjons-, markedsførings- og tjenesteselskaper (Dun & Bradstreet).
Disse personopplysningene vil ofte inkludere informasjon om:
Det er svært sjelden vi samler inn all informasjonen.
Vi benytter personopplysninger i nesten alt vi gjør, siden det er nødvendig for å utføre vår virksomhet og for å kunne tilby deg de beste tjenestene. Formålene vi bruker personopplysningene dine til vil variere avhengig av vår relasjon, herunder type kommunikasjon som benyttes tjeneste vi leveres.
De viktigste formålene vi bruker personopplysninger til er:
Forbedring av kvaliteten på våre produkter og tjenester, for eksempel gjennomføring av opplæring for ansatte. Et eksempel på dette er at vi noen ganger kan ta opp inn- og utgående samtaler for kvalitets- og utdanningsformål for å utvikle og sikre kvaliteten på virksomheten vår og for å sikre at virksomheten oppfyller kravene i lov og andre forskrifter, for eksempel når en leder lytter til en ansatts samtale for å gi råd om hvordan vi kan forbedre kundeservicen vår. Du finner mer informasjon om vår praksis for samtaleopptak her.
Forbedring av kvaliteten på våre produkter og tjenester, for eksempel gjennomføring av opplæring for ansatte. Et eksempel på dette er at vi noen ganger kan ta opp inn- og utgående samtaler for kvalitets- og utdanningsformål for å utvikle og sikre kvaliteten på virksomheten vår og for å sikre at virksomheten oppfyller kravene i lov og andre forskrifter, for eksempel når en leder lytter til en ansatts samtale for å gi råd om hvordan vi kan forbedre kundeservicen vår. Du finner mer informasjon om vår praksis for samtaleopptak her.
Her finner du en tabell (PDF) som viser hvilke personopplysninger som brukes der det er nødvendig i forbindelse med våre formål.
Det rettslige grunnlaget vi baserer oss på for å bruke dine personopplysninger, avhenger av karakteren og formålet for behandlingen. Vær oppmerksom på at du ikke er forpliktet til å gi oss personopplysninger. Men i de tilfeller der behandlingen er basert på oppfyllelse av en avtale, vil vi kreve opplysninger for å kunne oppfylle våre forpliktelser. Hvis du velger å ikke gi oss slike personopplysninger, er det en risiko for at vi ikke vil kunne tilby deg våre tjenester.
Vi kan trenge personopplysninger fra deg i tilfeller som dette:
Her finner du de viktigste behandlingsgrunnlagene ved behandling av personopplysninger og hvilke formål disse benyttes til.
Vi lagrer dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for å (i) oppfylle det formål opplysningene ble innhentet for, (ii) gjennomføre din forsikringsavtale eller inngå en slik avtale, eller (iii) for å oppfylle våre juridiske forpliktelser og krav. Lagringstiden for dine personopplysninger vil blant annet kunne avhenge av hvordan relevant lovgivning har regulert dette.
Unødvendig eller irrelevant informasjon slettes eller anonymiseres. Anonymisert informasjon kan bli benyttet til statistiske formål eller andre legitime forretningsformål. Ettersom slik informasjon ikke lenger kan kobles til deg, vil det ikke lenger utgjøre personopplysninger.
Automatiserte avgjørelser innebærer at vi foretar avgjørelser uten menneskelig innblanding. Avgjørelsene er basert på informasjon vi har samlet inn fra deg eller andre kilder (se under). Vi vil alltid informere deg på forhånd når vi benytter automatiserte avgjørelser, hvis utfallet av disse kan ha betydelig påvirkning på deg, og vi vil også be deg om samtykke, hvis det er nødvendig (for eksempel ved automatiserte avgjørelser som involverer helseopplysninger).
Du kan alltid kontakte oss for en gjennomgang av avgjørelsen, slik at vi kan vurdere eventuell tilleggsinformasjon du oppgir. Vi benytter automatiserte avgjørelser i våre salgs- og skadebehandlingsprosesser, og tror at dette fører til at vi kan tilby deg en bedre tjeneste.
Salg av forsikringer
Vi benytter automatiserte avgjørelser i salgsprosessene våre. Dette betyr at forsikringspremien din blir beregnet av en algoritme og vårt system vil automatisk informere deg om forsikringspremien vi tilbyr deg.
Den automatiserte avgjørelsen er basert på informasjon om deg (som alder, bosted, tidligere forsikringer og skadehistorikk i If, informasjon om din husholdning og finansielle data) og tingen du vil forsikre (slik som bilen, bygningsinformasjon fra offisielle registre, kjøretøysinformasjon, kjøretøysprodusent og verkstedsinformasjon). Denne informasjonen påvirker vurderingen av din skaderisiko.
Din informasjon analyseres statistisk sammen med våre øvrige kunders skaderisiko. Algoritmen som benyttes avgjør om vi forventer at din fremtidige skaderisiko er høyere eller lavere, sammenlignet med øvrige kunders skaderisiko. Din forsikringspremie beregnes på grunnlag av denne algoritmen og baseres på all innsamlet informasjon.
Automatiserte avgjørelser kan benyttes for å avgjøre hvilken dekning vi kan tilby deg. En automatisert avgjørelse kan begrense dekningene som tilbys til deg i våre digitale kanaler, avhengig av informasjon om for eksempel kjøretøy, eiendomsinformasjon, tidligere forsikringer og skadehistorikk hos If.
Om du ikke ønsker at vi skal foreta slike automatiserte avgjørelser, eller ikke er fornøyd med utfallet av en automatisert avgjørelse, så kan du kontakte vårt kundesenter for å kjøpe en forsikring gjennom en kundebehandler, eller be oss om å revurdere avgjørelsen.
Skadebehandling
Vi treffer automatiserte avgjørelser i våre skadesaker som en del av Ifs digitale tjenester. Automatiserte avgjørelser er basert på informasjonen som du har gitt oss (for eksempel fotografier) eller som er mottatt fra andre kilder (for eksempel verkstedsinformasjon). Avhengig av type forsikring kan forskjellige kilder benyttes, for eksempel beregning av markedsverdier for eiendeler som har blitt stjålet eller beregninger fra kjøretøysprodusenter og verksteder som kan benyttes til å automatisk beregne riktige utbetalinger.
I skadebehandlingen benytter If algoritmer som kan resultere i en avgjørelse om helt eller delvis å utbetale kravet, eller å avvise kravet. Du kan ikke protestere på slik automatisert avgjørelse, men du kan kontakte oss og be oss om å revurdere avgjørelsen.
Som hovedregel vil vi ikke selge, leie ut, spre eller på annen måte gjøre din personopplysninger tilgjengelig for noen tredjepart for markedsføringsformål. I forbindelse med formålene beskrevet ovenfor (se avsnittet "Hvordan bruker vi personopplysninger"), må vi noen ganger dele dine personopplysninger med tredjeparter.
Slike tredjeparter kan være uavhengige tredjepartskontrollører (det vil si tredjeparter som har sitt eget formål til å behandle dine personopplysninger, for eksempel andre forsikringsselskaper/reassurandører) eller databehandlere som opererer på vegne av oss og kun for de ovennevnte formålene. Dette kan for eksempel være tjenesteleverandører som lar oss administrere opplysningene dine og tilby tjenestene våre til deg eller leverandører som vedlikeholder og støtter våre IT-systemer.
For å beskytte dine personopplysninger vil vi alltid benytte tekniske, fysiske, juridiske (databehandlingsavtaler) og organisatoriske tiltak i samsvar med gjeldende personvern og datasikkerhetslover. Alle tjenesteleverandører velges nøye og er pålagt å benytte tilsvarende tiltak for å beskytte dine personopplysninger.
For eksempel kan vi, før vi lagrer personlig identifiserbar informasjon (som personnummer eller kjøretøyregistreringsnummer), anonymisere eller pseudonymisere informasjonen slik at enkeltpersoner ikke kan identifiseres utelukkende basert på den lagrede informasjonen.
Avhengig av det aktuelle forsikringsproduktet og informasjonens art, kan personopplysningene dine utleveres til enkelte mottakere.
Dine personopplysninger vil primært behandles og oppbevares innenfor EU/EØS-området. På grunn av den internasjonale karakteren som vår virksomhet har, samt de teknologiske løsningene vi bruker , vil vi i enkelte tilfeller overføre personopplysninger til parter som oppholder seg i andre land, for oppfyllelsen av de formål som er angitt i denne personvernerklæringen.
Beskyttelsesnivået for dine personopplysninger i slike land kan være lavere enn reguleringen innenfor territoriet til EU/EØS tilsier. Derfor vil slike overføringer kun utføres der det er etablert passende sikkerhetstiltak som kreves av gjeldende personvernlovgivning, det vil si kun til land som anses å ha et "tilstrekkelig beskyttelsesnivå". Les mer om EU-kommisjonens standard kontraktsklausuler her.
Vi vil også iverksette passende tekniske og organisatoriske tiltak mot uautorisert eller ulovlig behandling av dine personopplysninger og mot utilsiktet tap, ødeleggelse av eller skade på dine personopplysninger i samsvar med våre interne sikkerhetsprosedyrer. Vi gjennomgår regelmessig våre sikkerhetspolicyer og prosedyrer for å sikre våre systemer. Dette gjelder også våre tjenesteleverandører. Kun våre ansatte og ansatte hos våre tjenesteleverandører som har behov for å behandle dine personopplysninger for de nevnte formålene har tilgang til dine personopplysninger.
Les mer hos Datatilsynet om overføringer som skjer utenfor EØS. Ønsker du å få mer informasjon om sikkerhetstiltakene vi har tatt for å sikre et høyt beskyttelsesnivå som tilsvarer beskyttelsesnivået gitt av GDPR, ta kontakt med oss. Du finner mer informasjon under avsnittet "Kontakt".
Vi synes personvern er svært viktig og vi bestreber oss alltid etter å bli enda bedre i å være transparente og ansvarlige med hensyn til hvordan vi behandler dine personopplysninger.
Denne kunngjøringen kan derfor bli oppdatert fra tid til annen, og alle endringer vil bli publisert på denne nettsiden. Hvis en oppdatering krever et varsel eller samtykke i henhold til gjeldende lov, vil du bli varslet eller gitt mulighet til å gi ditt samtykke.
Det er også viktig at du leser denne personvernerklæringen hver gang du bruker noen av våre forsikringer eller relaterte tjenester, da behandlingen av dine personopplysninger kan avvike fra din tidligere bruk av den aktuelle forsikringen/relaterte tjenesten.
Hvis du har spørsmål angående vår behandling av dine personopplysninger kan du kontakte vår personvernombud på mail DPO@if.se eller våre lokale representanter i våre respektive land:
På "Mine Sider" har du tilgang på flere av dine personopplysninger. Hvis du ønsker ytterlige opplysninger, kan du be om en kopi av personopplysningene vi har registrert på deg ved å sende e-post til: innsyn@if.no eller et brev i posten til: If Skadeforsikring NUF, Att: Quality & Support Trondheim, Postboks 240, 1326 Lysaker.
Denne informasjonen ble opprinnelig publisert: 5. juli 2018, og sist oppdatert 29. august 2025.