Så lang rekkevidde har elbilen

Så lang rekkevidde har elbilen egentlig

Usikker på om du kan stole på rekkevidden som oppgis av produsenten? Slik finner du ut hvor langt du kan kjøre elbilen før den må lades.

TekstIf-redaksjonen
FotoShutterstock / NTB scanpix
Dato29.11.2018

Mye har skjedd med rekkevidden siden de første elbilene så dagens lys, og i skrivende stund er det flere elbiler som kan skilte med rekkevidde på 500 km. Men mange er skeptiske til rekkevidden som oppgis.

Slik øker du elbilens rekkevidde på vinterføre

NEDC-rekkvidde er urealistisk

Fram til nå har NEDC (New European Driving Cycle) vært standarden produsentene i Europa har brukt for å oppgi rekkevidde.. Problemet er at denne kjørelengden ikke har vært mulig å oppnå for en vanlig bilist, spesielt ikke på norske veier.

Stian Mathisen, i energiselskapet Fortum, mener at NEDC-standarden er så upresis for elbiler at det er best å ikke forholde seg til den i det hele tatt.

NEDC har vært kritisert for å blant annet bruke en urealistisk lav og jevn hastighet, uten bruk av varmeapparat eller aircondition, med batterier med perfekt temperatur, og for å kun teste på veibane med lite rullemotstand. I tillegg finnes det smutthull for å blant annet senke friksjon, vekt og luftmotstand. Derfor kan du oppleve at en elbil med oppgitt NEDC-rekkevidde på 160 km bare klarer å kjøre 80 km før batteriet er tomt.

Slik regner du ut faktisk rekkevidde

For å finne ut hvor langt bilen din kjører under faktiske forhold, anbefaler Mathisen å se på batteripakkens størrelse, som måles i kilowattimer, og bilens gjennomsnittlig forbruk i kilowattimer per mil. Litt mer komplisert, men du får et mye mer presist bilde av hvor langt bilen egentlig kan kjøre.

EPA og WLTP gir mer reelle tall

Den amerikanske EPA-standarden er kjent for å være den strengeste testen, og mange mener denne gir den mest realistiske rekkevidden. Men dessverre finnes det ikke EPA-tall for alle bilmerker.

Den nyeste testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) innføres i Norge i løpet av 2018, og erstatter NEDC. WLTP er en mer omfattende test enn NEDC som tar mer hensyn til virkelige kjøreforhold, og vil dermed gi et riktigere bilde på hvor lang rekkevidde bilen har.

Men ingen av testene er detaljerte nok til at du kan stole helt på det som oppgis. Den faktiske rekkevidden påvirkes av mange forhold. Temperatur og vær, kjørestil, stigning, dekk og dekktrykk, hvor tungt bilen er lastet og temperatur på batteriet ved oppstart, har mye å si.

Slik øker du elbilens rekkevidde på vinterføre

Veihjelp ved tomt batteri

Har du bilforsikring i If med delkasko, kasko eller Super, har du veihjelp inkludert i forsikringen. Da vil du alltid få hjelp hvis du skulle være uheldig å gå tom for strøm.

Sjekk pris på elbilforsikring 

Kilder: Fortum , VG , NAF

Tema

Bil
Bilbytte