POG (Product Oversight Governance)
Her finner du generell informasjon om Ifs produktgodkjennelsesprosess og målgrupper for forsikringsproduktene.
Informasjon til eksterne distributører om Ifs rutiner for produktgodkjenning, målgrupper og jevnlig overvåkning
Ifs interne prosess for produktgodkjenning
Som forsikringsgiver og produsent av forsikringsprodukter, har If etablert interne prosesser og retningslinjer for produktgodkjenning før produktene blir tilgjengelige i markedet. Slik produktgodkjenning skal gjennomføres for alle nye produkter og for eksisterende produkter hvor det foretas vesentlige endringer.
Ifs interne produktgodkjenningsprosess omfatter blant annet fastsetting av målgruppen for det enkelte forsikringsprodukt, en vurdering av eventuell risiko knyttet til denne målgruppen og en salgsstrategi som er tilpasset det enkelte forsikringsproduktet.
If tilbyr sine eksterne distributører klar og fullstendig informasjon om forsikringsproduktet, målgruppen og den foreslåtte distribusjonsstrategien. Dette omfatter blant annet informasjon om produktets viktigeste egenskaper (f.eks forsikringsavtalens løpetid, omfang og begrensninger), produktets risiko (for eksempel opsjoner og tillegg), og kostnader (for eksempel premier, fradrag), samt om eventuelle omstendigheter som kan føre til interessekonflikt for kunden.
Forsikringsprodukt og målgruppe
For hver enkelt forsikringsprodukt blir det fastsatt en målgruppe, se vedlegg med informasjon.
Overvåkning og vurdering av forsikringsprodukt
If har jevnlig kontroll av sine forsikringsproduktet hvor rekkevidden, forsikringsperioden og produktets kompleksitet vurderes, samt de ulike distribusjonskanaler og andre relevante eksterne faktorer. Dette kan for eksempel være endringer i lov, teknisk utvikling eller endrede markedsforhold.
Hensikten med vurderingen er å oppdage hendelser som kan ha en betydelig innvirkning på produktets hovedtrekk, risikodekning og garantier. If vurderer hvorvidt forsikringsproduktet fortsatt er i overensstemmelse med behovene til målgruppen og om produktet distribueres til kunder utenfor målgruppen.
Som en del av denne overvåkingen og vurderingen, skal resultatene avstemmes minst en gang årlig med eksterne distributører. Dette kan skje gjennom for eksempel informasjonsmøter, der nyheter og oppdateringer av forsikringsprodukter presenteres fra If. Slik gjennomgangen og eventuelle behov for tilpasninger i forsikringsprodukter eller målgrupper kan også behandles på styremøter med eksterne distributør.
Informasjon fra ekstern distributør til If
Dersom en ekstern distributør blir kjent med at et forsikringsprodukt ikke er i samsvar med målgruppens interesser, målsettinger og egenskaper og/eller avdekker andre produktrelaterte omstendigheter som kan ha skadelig innvirkning på kundene, skal distributøren umiddelbart informere ansvarlig kontaktperson i If. Den eksterne distributøren skal, om nødvendig, endre distribusjonsstrategi for det aktuelle forsikringsprodukt.
Eksempler på forhold If må informeres om kan være; behov for å effektivisere eller modifisere salgsprosessen, oppdatere eller endre forsikringsproduktet eller målgruppen (kunder blir f.eks. stilt uriktige spørsmål i salgsprosessen, målgruppen fremstår som for stor eller for liten slik at forsikringsproduktet ikke er tilstrekkelig tilpasset denne).
Disse retningslinjer gjelder for alle eksterne distributører, uavhengig av om distributøren handler på vegne av en forsikringstaker eller opptrer som agent for If.